Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Självslående fock med vertikal bom.

Hasse Svedberg:

Båten är en Compis standardutrustad med masthead rigg och därmed en bra men jobbig genua 1 på 30 m². Som de flesta andra har jag en längre tid funderat på en självskotande hög fock. Av en tillfällighet fanns till salu en ny Maxi 33 fock sydd av Gransegel med nästan samma liklängder. Hissad upptäckte jag att skothornet låg väl högt för en däcksplacerad skena (sannolikt beroende på att seglet var sytt för en lågt placerad rulle. Den här sommaren har vi seglat till Öland i ett blåsigt juli med focken normalskotad och med gennakern på lättare undanvindar. Tanken på att göra den självslående hade jag i princip lagt på hyllan. Det jag hade funderat på var en Hoyt-bom eller ev en Peterbom men installationen hade nackdelen att blockera ankarlucka och förlucka. En Hoytbom skulle dessutom bli ganska dyr. Så mycket mer fanns inte att välja på. Kommen hem från Ölandstrippen som trots ett segel på 16 m² hade gått ganska bra dök den självslående tanken åter upp. Jag drog mig till minnes att ha sett nämnas i någon text någonstans ordet vertikal bom av Petertyp. Jag har sökt på Internet men inte hittat någon. Jag hade en del användbart i mina lådor och en teleskopisk spirbom (av samma fabrikat ForeSpar som Hoyten) så efter tre dagar hade jag en fungerande utrustning på min båt. Den är inte optimal vad gälleer bommens längd eftersom jag fäster den i spinnakerbomsbeslagets högsta läge, men det fungerar utmärkt bra med det lungna sätt som en bom ger. Mitt sätt att skota seglet och att rulla det in och ut är ungefär detsamma som hos de nämnda bommarna. Har någon sett beskrivet, avbildat eller sett något som liknar min utrustning så är jag intresserad av att få veta det. Bl.a. är det mycket intressant att kunna bestämma vilken bomlängd som är optimal(själv har jag inte hunnit med den teoretiska delen). Hasse S

Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:02

Anders J:

...men om du Googlar fram svenskt patent nr 7415865-0 och tänker dig att man låter bommen svepa för om vanten snarare än akter om dem så tror jag det är vad du söker. Annars kan man tänka sig det som Seawolf har skrivit om ett par gånger och ha en whishbonebom á la brädsegel med nedhal och upphal. Jag höll på att fundera mig nästan tokig, men sedan bestämde jag mig till slut för att bygga en Hoytbom och sedan tog tiden helt slut så jag köpte en. Du är ju bevisligen en händig karl, så du får säkert ihop något. Annars kan du gärn afå överta de delar (till ett båtstolsunderrede) som jag hade tänkt bygga bom av! Eljest är jag otroligt nöjd, det har blåst rejält på oss några gånger och att en självskotande fock kan dra så bra på halvvindsbogar är helt fantastiskt. Och alla som tror att bommen är i vägen på fördäck har fel, den vrider sig ju runt en axel som är parallell med förstaget och den kommer högt upp över mantåg och pulpit när man svänger ut den till skrovsidan.
Bifogade filer
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:02

Hasse Svedberg:

Tack Anders för ditt svar. Det är inte många som reagerar när det är varmt. Min "billiga" lösning har snabbt vidareutvecklats för att inte bara klara bidevind utan också öppnare bogar. Ordinarie liften som har sitt block nästan vid spridarpartiet har jag nu kopplat till fockbommen vid travaren. Genom att sänka bommen kommer den längre ut så att skotningen hamnar ca 60 cm utanför mantåget vilket. Dock ej jämförbart med Hoyten men ändå en avsevärd skillnad. Det hela är nästan självreglerande. Hasse S