Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Rullsystem

L Petersson:

Finns det några som har erfarenhet av Profurl rullsystem och vill uttala sig, tack på förhand

Hans Brauer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 07:21

Hans Brauer:

På min förra båt satt ett Profurl LC32 rullsystem. Köpte båten avriggad under vinterhalvåret. Efter mastning upptäckte jag att rullmekanismen gick mycket trögt. Ett samtal med Gransegel (som ju säljer Profurl) så kunde jag fixa "felet" på mellan 5-10 minuter. Orsaken var att själva förstagsprofilen hade glidit ner cirka 5 cm och trögade nere i trumman. Lätt ordnat med att lossa en skruv, skjuta upp profilen till rätt läge, dra åt skruv. Hur ägaren innan mig kunde ha missat detta är helt obegripligt, och säger väl egentligen en hel del om hans kunnande ute på sjön. Av förklarliga skäl blev hans tid som segelbåtsägare kort. Efter att ha rättat till detta så fungerade min Profurl rulle helt klanderfritt. På en del rullsystem kan man demontera trumman (av intresse vid kappsegling för att kunna hissa en genua med full förlikslängd), det gick inte med Profurl LC32. Annars hade jag 100% funktionalitet med mitt Profurl rullsystem.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Jag hade ett Furlex på min Hallberg-Rassy 29 när jag köpte den, men bytte till Profurl, då profilen på Furlexen var för klen och det upprullade segelet rullade ut sig på mitten när vinden tog i. Hade aldrig det problemet med Profurl, då profilen är helt stum. Vad jag kunnat konstatera är viktigt, är just vridstyvheten på förstagsprofilen. Om den är rund får man maximal vridstyvhet i förhållande till dimensionen, medan en oval profil alltid blir klenare och man riskerar att den vrider sig som en korkskruv. Har också provat bla två olika Hoodsystem. Profurl är utan tvekan det som jag tycker är bäst. Gediget byggt, inga klena plastdelar man kan trampa sönder. Det är samtidigt enkelt konstruerat vilket gör att man slipper onödiga problem och det är dessutom lätt att montera. Sedan måste man givetvis ha bra bukkompensatorer i seglen. Mjuka skumkompensatorer, som är ganska vanliga, komprimeras ofta när dom är under tryck, dvs när vinden ökar. Mjuk kompemsator och klen profil kan innebära att man inte kan segla när det piper i därför att buken blir för stor. Bättre är kompensatorer av rep, tex som Gransegel använder, de är helt stumma och buken ökar inte i hårdnande vind.
Karl Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 07:21

Karl Johan:

Bengt, Vad har du för erfarenhet av Hood rullsystem? Mvh Karl Johan
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Jag har del seglar med ett Hoodsystem som påminner om ProFurl. Funkade utmärkt. Dels hade jag under många år ett Hoodsystem med "ändlös" lina. Fördelen var att själva rullen blev väldigt liten, men nackdelen vara att nedersta delen av profilen var betydligt grövre än resten, för att vantskruven skulle få plats innuti. Det gjorde att man rullade hem underliket snabbare än resten av seglet och fick mer buk istället för mindre, vilket ju inte är önskvärt.