Hoppa till huvudinnehåll
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00
Inre förstag

Martin Hinders:

Jag har en HR 35 Rasmus som jag vill skall klara riktigt dåligt väder, med möjlighet att segla mot vind i viss mån. Som bångstyrig från födseln tänker jag addera ett inre förstag infäst strax ovanför spridarna, och "running backstays" fästade lite ovanför. Jag köper ett färdigt stormsegel för att hissa på inre förtaget. Min ide är att stormseglet (ca 5 m2) och hårt revad stor( ca 5 m2) skall bilda en en enhet, som gör det möjligt att i nödfall kunna plåga sig mot hård vind. Vad tror ni om min ide? Martin

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 21:46

Hasse Svedberg:

Få har erfarenhet av segling i mycket höga vindstyrkor (och hög sjö). Det som brukar kallas överlevnadsväder! Det har inte jag heller och man ska alltid vara skeptisk när vindstyrkor upp mot 25 m/s nämns. Utan vindmätare kan man inte bedöma detta och har man vindmätare så ser man egentligen bara toppvärden. En båt på 45 m² som kan hålla full area vid ca 8 m/s måste minska ytan till ca 20% (ung 9-10 m²) vid 16 m/s för att få samma vindkraft i segelytan. Så långt stämmer dina 5+5 m². Ökar vinden till upp mot 25 m/s blir båten inte segelbar i bidevind på grund av att ytan måste minskas ytterligare. I en vind över 20 m/s är det troligen inte möjligt att slå sig fri från en läkust. I stort sett är väl ditt förslag rätt tänkt. En liten fock på ordinarie förstaget samverkar dåligt med ett så hårt revat storsegel och båten kan bli farligt fallgirig. Den risken minskar med focken på ett inre förstag. Focken bör helst halsas med en vajerstropp så att den kommer litet högre upp och samverkar då bättre med storseglet. Att tänka på är att segeltrimningen blir mera kritisk ju mindre yta man har till förfogande om man ska få full effekt av ett segel vilket är nödvändikt i de förhållanden vi pratar om.
Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 21:46

Bo Hoffsten:

Har Du tänkt på alternativet att ha ett "löst" förstag? En klubbkamrat till mig satte på ett inre förstag med en pellikanhake nere vid däck för att kunna lossa det och föra in det till masten eller vanten och kunna kryssa utan att ha grejer ivägen vid stagvändning. Jag har sett en del som också låtit focken sitta underslagen på det inre förstaget även då det varit undanvikt. Vad som är viktigt i frågan är att däcket kanske inte klarar att stå emot krafterna som ingreppet för med sig. Därför bör man montera en dragstång eller wirestropp mellan däck och, antingen ett skott, eller ner i båtbotten. .detta arrangemang blir troligen ivägen i förpiken men det löser man med att det där är demonterbart, om man vill. Jag har själv funderat på en sådan lösning men hittills har det funkat med att reva/rulla in lite på den självslående focken. Vad beträffar att kunna segla sig fri från en kust i busväder så tror jag att det är betydligt lättare om man har en liten fock uppe tillsammans med bottenrevad stor. Vi gick för några år sedan ut på havet i 27 m/s för att testa hur hon skulle bete sig för bara bottenrevat storsegel. Sjön var så hög att utsjöprickarna försvann i vågorna, och höjden mättes till 5.4 m vid Almagrundet. Så länge vi slörade gick det bra men vid bidevind fick vi problem med att hålla farten och kunna parera sjöarna. Jag vet inte vad det är för typ av båt men mitt råd är att ta kontakt med en segelmakare som har erfarenhet av långfärdssegling och som kan ge konkreta råd utifrån din båts föresatser. Det kanske räcker med en rullbar genua som är extraförstärkt för att kunna rullrevas in till stormfock. Lycka till! Bosse på Lyftet
bo hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 21:46

bo hoffsten:

Jo visst fasen. nu såg jag att det var en Rasmus. Då har den ju en relativt stor förtriangel genom att den är mastheadriggad, samt att storseglet är i förhållande till totalarean litet. Därför skulle jag nog anbefalla att sätta dit ett inre förstag för att inte få fram segelcentrum för långt. Tag dock kontakt med en segelmakare för jag är ingen ingengör utan har bara segling som erfarenhet. Nästan. Keep Sailing önskar Bosse