Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 18:52
Hur täta insidan av mast?

Peter Pratsch:

Vi har en genomgående mast. Det kommer in en hel del vatten på insidan av masten - in i båten. Hur skall jag täta masten? Har inget läckage mellan mast och rufftak.

Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 22:00

Bo Hoffsten:

Jag har samma problem. Det läcker inte mycket men är lite irriterande. Troligen beror det på att, antingenfinns ingen tötning alls inne i madten eller så har du eller någon pressat en eller flera kablar genom tätningen och på så sätt pajat tätningen. Min idé är att lossa beslaget på mastroten och kolla om det sitter någon tätning i maströret. Kolla också om där finns något dräneringshål strax över mastkragen vid däck. Gör det det så är det där ev vatten skall slinka ut. kolla också vad för ev tätning som sitter i masten. .vi antar härifrån att ingenting sitter i masten. *Mät upp hur långt det är till dräneringshålet som skall vara strax ovanför mastkragen. *Skär till en skumplastbit som är lite större än innerformen/diametern på masten. *pressa in den till 30 cm nedanför drän.hålet som bör vara 12-14 mm. *Skär till en 60-70 cm lång plastslang som i ytterdiametern är 12-14 mm. *Smörj in slangen med fett och för in den i hålet och si till att den glider uppåt, sålångt att det sticker ut ca 10 cm Nu förutsätter jag att du inte har några löpande linor som passerar däcksnivån inne i masten. Jag antar också att masten ligger ner. *Fixera den utstickande slangstumpen med en ståltråd eller ett snöre som du trär genom ett i förväg borrat hål i slangen. Bind snöret runt masten. *Nu har det blivit vår och du har mastat på din älskade båt, och du har inhandlat en flaska med polyuretanskum för tätning etc. Spruta på prov i en petflaska för att finna ut vilken utvidgningskoffecient skummet har innan du går till verket. Annars kanske du kör in för mycket skum och du fyller upp högt över slangens slut. * Nu är det dags: För in munstycket på flaskan mellan slangen och hålkanten och vinkla munstycket nedåt Tryck in så lite så att det, när det ëxpanderat klart blir sådär 30 cm högt ifrån skumplastens övre del. Tänk på att fylla upp lite ÖVER dräneringshålet annars kommer det att stå vatten ovanpå polyuretankudden. Fördelen med polyuretanskum är att det blir slutna celler och därmed inte suger åt sig vatten. Du kanske vill kunna dra kablar även i framtiden genom masten? I så fall: Skaffa ett plaströr av skaplig diameter, kanske 40 mm invändigt. Trä befintliga kablar genom röret och gör ett hål i centrum av skumplastbiten. ( Detta för att minimera risken från vatten att leta sig in i röret). Fila till kanten inne i röret på den del som skall in först Se till att röret skjuter ca 50 cm förbi dräneringshålet vid mastkragen När skummet härdat och du vet att du fått skummet lite ovanför dränhålet kan/skall du försiktigt dra ut slangen som bara funkat som gjutform för den lilla rännil som där uppträder ibland. Hoppas du kan ha nytta av tipset. Nu kanske jag skall göra likadant. Det är sannerligen på tiden! Lycka Till och KEEP SAILING hälsar Bosse på "Lyftet"
Håkan Börjesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 22:00

Håkan Börjesson:

Gå till länken nedan och läs Seldéns instruktion för eftertätning av mast. Jag följde detta och det fungerade bra. Blev helt tätt. www.seldenmast.com/frameset.cfm?id=6624&randnum=467007094 Håkan