Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Hi-Low Reefer, John Mast

Pär:

Hej Jag funderar på detta system från John Mast http://www.johnmast.dk/uk/hi-low/index.html är det någon som har några erfarenheter bra/dåliga - Det verkar som man är begränsad i segelval/material/skärning på storseglet & segel makare - Monteringen innebär det att man måste göra stora ingrepp i masten hål & nitar så det blir svårt att byta tillbaka till original om man vill det. - Hanteringsmässigt av seglet hur funkar det med en ratt för att sträcka bomliket både när det är fullt hissat eller revat. - Krånglar systemet Hälsningar/Pär

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:40

Hans Brolin:

Hej, Jag har en liknande rullbom, Sailtainer, som jag köpte hos Saltjöbadssegel. JohnMast's konstruktion och Sailtainer är så lika att jag misstänker att det är samma byggare i bakgrunden. Jag har använt det en säsong och det fungerar bra. Målet var att kunna ta ner storseglet (ca 15-20 kvm) från sittbrunnen med liten besättning (man+hustru) och det målet är uppnått. Ingen kappsegling. Alternativet var en rullmast men det var många gånger dyrare och masten blir avsevärt tyngre och otympligare att hantera vid upp- och nedtagning. Jag är nöjd med mitt beslut. Storseglet måste tillverkas för rullbom. Skärningen är annorlunda än för ett vanligt storsegel, bl.a. för att de genomgående lattorna måste vinklas korrekt för att kunna rullas in i bommen. Rimligtvis kan vilken sgelmakare som helst göra detta efter instruktioner från bomtillverkaren. Akterrundan är "formidabel". Räkna inte med att modifiering av ett befintligt storsegel fungerar. Du måste demontera gamla bommen helt, och sannolikt borra ur popnitar och ta bort bombeslag, och sätta dit de nya. Räkna inte med att byta tillbaka hur som helst eftersom du behöver byta tillbaka storseglet också. Jag har inte haft något krångel med bommen. Friktionen vid inrullning i bommen och, framför allt, vid hissning av den sista halvmetern gör att man får ta i en del (= winsch). Vertikala vinkeln mellan bom och mast är kritisk för bra inrullning men eftersom kicken i princip är fixerad går det relativt lätt att trimma in. Mastprofilen kan väsnas en del när seglet inte är hissat och vinden är rakt akterlig. Den slår då från sida till sida men det är lätt fixat med ett beslagsband runt masten. På Sailtainern går det bara att sträcka bomliket när rullen i bommen står i en speciell position så det gör man inte alltför ofta. Möjligen är JohnMast bättre på detta. Har du fler frågor så hör av dig MVH Hans
Owe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:40

Owe:

Jag har också en Sailtainer från samma segelmakare som jag har använt i två säsonger, första med en kick som var anpassad för en atlantbåt.(helt stumm) andra med en Rodkick då fungerade seglingen mycket bättre.Vad som inte fungerar bra är att hissa upp 26 m2, orkar inte dra upp dom sista tre metrarna måste winscha, och jag kan inte komma på vad det är som gör att det går så dj.-tungt. Har smort med allt möjligt men det hjälper inte.har frågat Saltsjöbadssegel men dom har ingen lösning på problemet! Någon som har lösningen? MvH Owe
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:40

Hans Brolin:

Mitt storsegel är 20 kvm och nog är det tungt den sista metern, men inte tre meter. Man får använda winschen. Men det var lika trögt på den tiden seglet löpte på travare också. Jag tror kraftförlusten framför allt uppstår i de block som leder fallet från masten och akteröver till den plats jag hissar det från, alla kullagerblock till trots. Jag skulle föreslå att du gör följande tester för att se var den största kraftförlusten uppstår. 1. Hissa seglet utan att det är inrullat. Går det lätt så kärvar rullen eller inrullningslinan. 2. Hissa vid masten. Går det bra så är det i linvägen från masten det kärvar 3. Hissa utan att ha seglet i mastrännan och utan inrullning(på en lugn dag). Kärvar det så måste det vara fallets väg genom masten som är trögt Du kan säkert hitta fler tester själv för att isolera problemet. MVH Hans