Hoppa till huvudinnehåll
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47
Yanmar som stänker olja

Björn Green:

Har en Shipman med en Yanmar 8hkr YSE8G från 1974. Sjövattenkyld. Ligger i Mälaren. Startar alltid på första, även efter vintern. Häromdagen tyckte jag att den ändrade motorljudet något. När jag kollade motorn så hade det stänkt lite olja i motorrummet. När jag skruvade ur oljestickan så stänkte det ordentligt med olja ur öppningen när motorn gick, dvs det är onormalt högt tryck i vevhuset. Jag misstänker en kolvring. Det är fortfarande hyfsad kompression och den startar nästan lika snabbt som tidigare. God effekt på marschvarv. Ska kolla med Sjöbergs på måndag att det fortfarande finns packningar och kolvringar innan jag öppnar motorn. Vad kan det vara annat än kolvringarna? Nån som känner igen symptomen?? Inser att man inte ska kosta på en 36 år gammal motor för mycket... Tacksam för tips, Björn.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Björn Har du kontrollerat så att vevhusventilationen är öppen? Hälsningar Ove
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Ove! Jodå, det blåser även där, fast inte så mycket olja, sitter ju högre upp. Kryssarhälsningar, Björn
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Öppnade motorn och alla kolvringarna var hela. Hittade ett löst litet böjt mässingsrör i vevhuset, hade suttit på insidan ventilkåpans förkant, ingen funktion på marinmotor, blottade ett 4 mm hål, förmodligen där oljan stänkt ut + missljudet. Hålet nu pluggat. Nya kolvringar på Sjöberg Marins bestämda inrådan, stor skillnad på spänst och axialglapp! Honat (diagonalslipat) cylinderloppet, slipat in avgasventilen, insug behövde inte. Rensat ur osannolika mängder asfaltsliknande lera ur nedre kylkanalerna. (Sjövattenkyld.) Ingen gravrost efter 36 år. Nya packningar. Luftade bränslesystemet, startade direkt, går som vanligt. Nu återstår inkörning, fantastiskt liten motor :-) Går nog i 30 år till. Det svåraste var att få bort avgaspackningen, (motorn och "grenröret" kvar i båten) samt att pilla stötstängerna på plats igen (smörj hårt fett på ändan in mot kamaxeln). Björn, den lycklige.