Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Vridmoment

Thomas:

Jag har en deplacementbåt som (2200 rpm)på topp gör 14 knop och cruising ca 11-12 knop. oftast ligger vi i 6-7 knop. Nu har jag funderat på motorns vridmoment som är störst vid 1400 r.p.m. Är det effektivast varvtalet att ligga på? Alltså, var får man ut flest hkr/gr. diesel?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 18:25

Magnus:

Svaret är inte helt enkelt. För en deplacementsbåt är det alltid så att man inte behöver utnyttja motorns fullgas-vridmoment annat än då man faktiskt kör fullgas. Detta beror på att propellerns behov av vridmoment är så litet vid annat än då man kör fullgas vid fullvarv. Se bifogade kurvor. Publicerade data över en marinmotors maximala vridmoment avser däremot alltid vad motorn skulle ge vid de olika varvtalen om man faktiskt bromsade axeln med detta moment. Samma sak med motorns publierade bränsleffektivitet vid olika varvtal, där avses också fullgasefektiviteten vid olika varvtal. Det betyder att så snart man kör långsammare än fullgas, så kommer motorns faktiskt producerade vridmoment att vara strypt av det reducerade gaspådraget. Därmed är det så att man inte kan finna det mest bränslekonomiska varvtalet från motorns fullgaskurvor. Men allmänt så får man bättre bränsleeffektivitet vid marschfart om man skaffar en aning mindre propeller med större stigning, till priset av sämre dragkraft och sämre toppfart på fullgas. Detta beror alltså på att motorn har en egenförbrukning av bränsle bara för att hålla ett visst varvtal utan att man belastar den med något alls. Så om man tar ut samma effekt vid ett lägre varvtal än ett högre, så blir det bättre bränsleeffektivitet. Skulle man bygga en riktigt bränslesnål deplacementsbåt skulle man alltså ha ett backslag med minst två växlar framåt, en vanlig som medför max propellermoment vid max motoreffekt. Och en ekonomiväxel (överväxel) för marchfart som växlar ned motorvarvet rejält vid det varvtal på propellern som motsvarar marschfart.
Bifogade filer
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Cresent 45 var ett drev med 2 växlar och dragande propeller.