Hoppa till huvudinnehåll
petterjo
Senast inloggad: 2020-09-04 - 15:58
Vinterkonservering

Peter Johansson:

Jag har hört olika bud om när man ska byta olja och bränslefilter på en inombordsdiesel (VP Md 2020). En del säjer att det ska ske på hösten, andra att man lika gärna kan vänta till våren. Kan någon reda ut detta?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Man ska byta olja på hösten. Orsaken till detta är att den gamla oljan innehåller en massa frätande föroreningar, svavel bl.a. som kan orsaka korrosion. Den övre delen av motorn som t.ex. kamaxeln och drev, blir efter några månader ganska oljefria och då kondens bildas vid temperaturväxlingar. Kondensen kan orsaka rost på ytor som definitivt ska vara "blanka" och utan rostporer. Fräsch motorolja minskar risken för denna korrosion. Problemet är dock betydligt större på 2-taktare som är kul/nållagrade och som därför behöver en rejäl "dusch" med konserveringsolja in genom insuget innan man påbörjar vintervilan. En 4-taktsmotors inre delar"badar" ju i olja, men en 2-taktare har ju bara den normala 1-2 % oljeinblandingen som inte allas räcker till för att hålla ramlager/vevstakslager rostfria hela vintern. Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 12:24

Hans Brolin:

Hej, Det som Stefan berättar om oljan är också det jag har hört. Bränslefiltret däremot har jag hört att man skall byta på våren. Diesel som står i filtret under vintern kan, vid sträng kyla, parafinera och sätta igen filtret, oavsett om det är nytt eller gammalt. Byt därför på våren. MVH Hans
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Bränslefilter byter jag var 5 år eller efter 1000 tim. Så länge motorn utan protester varvar ut får den diesel. Att byta varje år är onödigt, om man vet att dieseln man tankar med är ren.