Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Vibrationer under gång

Erik:

Hej Har problem med att båten vibrerar ganska kraftigt under gång för motor. Volvo Penta 2003 med rak axel ca 1,5 meter. 2-bladig foldingpropeller. Sitter en stötta med glidlager utanför båten. Genomföringen är i gummi och har ingen stödjande funktion. Har mätt upp axeln och "krokigheten" ligger inom tillåten felmarginal. Motorn går lite ojämnt på tomgång (om det har någon betydelse), men om jag drar på lite varv på tomgång så tycker jag den går jämnt. I vilken ända börjar man felsöka detta? Vilka kan orsakerna vara? Tacksam för svar. mvh Erik

Bifogade filer
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Seawolf:

OM den går mera ojämnt på tomgång än vid visst gaspådrag kanske en spridare är defekt vilket kunde märkas mest vid lite pådrag. Om motorn verkar gå med rätt effekt på marchfart och fullgas, men vibrerar för mycket kan det vara fel hårdhet i motorfästena av gummi. En annan orsak kan vara att propellern orsakar vibrationen genom att bladen är nära skrovet, dessutom kan denna varierande kraft få stödbocken att fjädra lite, alternativt överföra denna (under ett propellervarv) varierande kraft till skrovet och det kan då ge skrovvibrationer. Många upplever en stor förbättring genom att skaffa en trebladig propeller. Då minskar diametern så bladen kommer längre från skrovet, och då blir det flera men mindre 'kraftpuffar' per varv. En viss indikering på om det är rena motorvibrationer eller om det är propellergenererade, kan man få genom att köra motorn utan växel i på de varvtal där man upplever vibrationenrna mest. Rena resonanser i motorkuddarna kan man ev. finna då, medan propellern ju inte ger något bidrag om den inte roterar.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Lars-Göran Sandgren:

Ytterligare en orsak jag har upplevt är att motorn inte är rätt riktad mot propelleraxeln. Något som uppstår med tiden då både motorfästen och skrov "sätter sig". Flexibel koppling mellan motor och propelleraxel kan minimera problemen men vid fast koppling är riktning av motorn en enkel åtgärd för att få vibrationsfri gång
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Instämmer i föregående. De elastiska motorfästena kan ha blivit deformerade med tiden så att spänningar uppstår i propelleraxeln. För att få bästa vibrationsfrihet måste man ha ett inre propelleraxellager och en elastisk koppling motor/axel. Motorupphängningen skall då vara så mjuk att resonansvarvtalet ligger under normalt varvtal.
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Erik:

Innan köp av båten så byttes "ett" motorfäste då det var dåligt (det som satt mest utsatt för dieselläckage). Vad jag förstår nu så borde kanske alla bytts ut. I samband med bytet så riktades också motorn. Mycket möjligt att en spridare är dålig. Om så är fallet: Renoverar man spridaren eller byter man ut den? Bör man byta alla tre spridare på en gång? Efter bränsletanken innan motorn sitter en "burk" (filter?) som tydligen bör rengöras ibland. Nu är det inte gjort på mycket länge, kan detta påverka så att tomgången blir ojämn? Låter som en bra idé att sätta dit ett inre propelleraxellager. Är det till och med så att en flexibel koppling kräver ett inre lager? Vart ska i så fall lagret placeras? Så nära kopplingen som möjligt? Tackar för mycket bra tips och råd. 3-bladig propeller får bli nästa steg efter det som nämns ovan.
Bifogade filer
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Filterpatronen i det avbildade filtret skall bytas, ev. bör hela filtret bytas eftersom det ser ganska korroderat ut. Dessutom finns troligen ett finfilter monterat på motorn som kan behöva rengöras (se bruksanvisningen för motorn). Betr. spridarna är det kanske tillräckligt med service och provtryckning. Installation av ett invändigt axel(tryck-)lager kräver i regel att ett nytt skott monteras. Placeringen av skottet bestäms av tillgängligt utrymme. En flexibel mellanaxel av typ Aquadrive kräver en längd av 17 - 19 cm mellan motorns fläns och framsidan av trycklagret.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Lars-Göran Sandgren:

Skulle vilja lägga till att; -det är lämpligt att göra rent och byta förfilter i samband med vinterkonservering. Samma gäller finfiltret vid motorn. Billig åtgärd för hög driftsäkerhet. -det ser trångt ut vid axelkopplingen. Kanske bökigt att få in en flexibel koppling där? -Jag hade nog bytt alla motorfästena samtidigt även om de kostar en slant. -riktning av motorn blir bäst om det sker i sjön. Skrovet kan ha olika form, stående på kölen på land och i sjön. -felriktad motor sliter också på propelleraxelns inre tätning/lager. I övrigt finns en utmärkt frågeforum för VolvoPentamotorer hos Drevia, www.drevia.se
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Seawolf:

Snabbkoll av inriktningen kan man göra (med båten i vattnet) genom att lossa bultarna mellan backslagsfästfläns och axelkopplingens motfläns. Sen pressar man in ett bladmått på t.ex. 0.2 mm mellan fläns och motfläns underifrån så det sitter i spänn. Sen provar man med ett lika tjockt bladmått att det är samma avstånd mellan fläns och motfläns på BB och SB, samt på ovansidan. Det skall inte skilja mer än c:a 0.05 mm mellan dessa ställen. Men det är svårt att själv ställa detta tillrätta utan vana och erfarenhet, och man måste dessutom se till att axelns position i axelhylsan är symmetrisk, så om inriktningen visar sig felaktig, anlita nån som kan. Flexibel koppling kan hjälpa mot vibrationer, men om orsaken är den varierande kraft propellerblad har vid passage nära skrovet är det osäkert om det hjälper. Trebaladig propeller hjälper nog oftare. En bekant jag har hade redan en flexibel koppling, men problemet kvarstod till stor del ända tills han av andra skäl bytte till trebladig propeller. Dessutom är det ofta så att skrovet där motorbäddarna är inplastade inte är tillräckligt stumt, utan fjädrar lite vid den varierande sidkraft som motorn ger. Mot detta hjälper det att plasta in smärre skott tvärskepps från motorbäddar och åt sidorna, det behöver inte vara jättelika konstruktioner. Skrovet är ju på sätt och vis som en jättelik resonanslåda trots allt.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Hasse Svedberg:

Seawolfs råd är som vanlit bra. En kontroll av inriktningen måste inledass med en kontollav motorfästenas samtliga bultar samt en bedömning om deras kondition. Det går ofta inte att direkt se om ett gummielement har släppt i vulkningen. Man bör med hjälp av en hävstång lyfta motorn vid aktuellt fäste. Kontroll av motorns inriktning måste inledas med nämnda kongtroll av läget i axelhylsan. Den måste göras med båten på land eftersom axeltätningen måste lossas. De 0,05 mm som nämns som avvikelse det fasta värdet är samma toleranskrav som det vanliga 0,10 mm (tror jag).Jag föredrar nog att trycka flänsarna i kontakt med varandra och sedan mäta spelet runt om till max tillåtna värde. Med den andra metoden somutgår från ett ställe med 0,20 mm spel att det tillåtna värdet i de andra punkterna ska liggamellan 0,15 och 0,25 mm (men det kan man inte mäta med samma bladmått! Flexibla kopplingar (eng. flexible couplings) är inte avsedda att ta vinkelskillnader mellan motor och axel utan är monteras för att dämpa svängningar. Inrktningen sker på normalt sätt utan flexkopplingen. Därefter skjuter man tillbaka axeln (i mitt fall 32,5 mm), monterar den flexibla delen och gör en slutlig kontroll varvid ung dubbla värdet kan accepteras. Att man accepterar ett högre värde beror nog mest på att de ingående fjädrande detaljerna i plast inte har metallens måttnoggrannhet. Den visade propellern har fullt tillräcklig frigång men visst har det bakre axelstödet en stödjande funktion. Det finns väl ett vattensmort gummilager vid skrovgenomföringen också? Hur känns det aktre stödet? Kan infästningen ha färsämrats med tiden? Innan jag slutar så tror jag att det är en foldingpropeller på båten. Om du inte har kollat dess funktion så bör det vara den allra första åtgärden!
Dennis Parkborn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Dennis Parkborn:

Jag har haft likadant problem med min motor och inhandlade en flexibel koppling som monterades mellan flänsarna. Resultatet blev kanonbra.Detta var en BMW D12 med en lika gammal propeller. För 2år sedan slängde jag ut motorn och inhadlade en ny Yanmar 2GM20F och en ny propeller,och jag trodde att det skulle vara vibrationsfritt när allt var nytt,men så blev det ej. Det var bara att inhandla en flexibel koppling så försvann vibrationerna. R&D heter den och är en plastbit som moteras mellan flänsarna . Den bygger ca 30mm . Pris ca 1200 kr MVH Dennis
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:37

Hasse Svedberg:

Den Beta Marines motor jag monterar har en flexibel koppling. Det är standardutrustning hos deras smådieslar. 32,5 mm och R&D tror jag.