Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Vevhusfilter

Mikael:

Hej! Varmkörde mina 2 motorer (TAMD70E) igår, märkte då att det kom lite illaluktande rök ut från bägge vevhusfiltrena från vardera motorn. Är detta normalt? Oljan är ny sedan 1 månad tillbaka.

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Vad menar du med illaluktande? Luktar det cigarr? Om röken luktar avgas kan det vara genomslag i någon cylinder. Om röken är vit och smörjoljan grå så är det vattenläckage. Om det bara luktar varm olja så är det bra. Hälsn Ulf
Mikael (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:57

Mikael:

Tack för ditt svar. Röken eller kanske "dimman" är synligt vitaktig och "sipprar" ut från vevhusfiltren. Oljan är inte grå utan ser bra ut. Svårt att förklara hur det luktar men luktar lite "plåtigt" och kanske lite bränt. Jag kan inte det här med vevhusfilter men det är ju ett filter för rök eller? Det kanske skall vara så?
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Vevhusfiltret är i dag normalt inkopplat till luftinsugningen för att den oljedimma som uppstår i vevhuset inte skall förpesta luften. Förr och på små motorer fastnar den mesta oljeröken i filtret. Var motorn ordentligt genomgörda och varma inte bara så att kylvattentemperaturen hade kommit till normalt driftläge. Vit rök som inte känns hal när man tar den mellan fingrarna brukar vara vattenånga som om motorn har genomlevt hela hösten kall, kan ha kondenserats på kalla väggar i sumpen. Slut på mina gissningar Hälsn Ulf
Mikael (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:57

Mikael:

Tack Ulf för dina svar! Tror och hoppas att det bara är kondens som du skriver. Får kolla noga till våren och kanske göra ett kompressionsprov. Tips på någon som kan komma till båten och göra detta i Göteborg? Hälsn. Mikael
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:57

Lars-Göran Sandgren:

Ett bra forum för motorfrågor är http://www.olzzon.com/cgi-bin/index_1101.cgi Jag ser att Mikael besökt det men kan vara ett tips för övriga.