Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Vattenburen värme

Jörgen :

Hej Ska byta motor under vinter/våren till en Nanni Diesel 3,75HE som vad jag kan begripa är utrustad med värmeväxlare. Läste senaste nytt av PB och kom helt plötsligt på att jag kankse skulle ha vattenburen värme i båten, hur bygger jag upp ett sådant system m.h.a.motorns varmvatten ? Vad behöver jag komplettera med ? Mvh Jörgen

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Du behöver först en värmeväxlare mellan motornskylvatten och värmesystemet. Jag vill minnas att Alde har en sådan. Sen behöver du en cirkulationspump som cirkulerar värmesystemetsvatten. Och så en massa rör, slang och konvektorer (element). Sen är jag lite tveksam till om det är helbra att bara ta värmen ifrån motorn. Under gång när motorn jobbar så blir den så klart varm och ger fin effekt till värmesystemet men ligger du i hamn och bara vill ha värme så får du köra ganska länge utan att ha propellern igång innan det blir någon värme att tala om. Och det är, i alla fall för mig, oftare när man ligger still än när man kör som man vill ha värme nere i båten. Jag har en dieselvärmare som värmer vatten och som cirkulerar detta. Jag överväger att sätta in just en värmeväxlare och en cirkulationspump mot motorns kylvatten för att få extra värme när motorn är igång (det är ju värme man bara kastar bort i havet annars). / T.
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjorn Lindahl:

Ett alternativ är att installera en vatten till luft värmare typ minipassad. Eftersom den innehåller en fläkt får du bra värme och extra ventilation när motorn är i gång. Vid kall motor kan du till och med köra fläkten och få lite "airkondition" om det exempelvis är för varmt ombord! Vi har detta kombinerat med en gasolpanna med vattenburen värme och upplever att de två systemen kompletterar varandra väldigt bra! Dessutom är dom oberoende av varandra vilket är ytterligare ett plus! Lycka till!
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:41

Jörgen:

Ok ! Tack för era synpunkter. Tror som sagt att motorn är utrustad med värmeväxlare redan från början så slipper jag den utgiften. Och sen är jag också lite fundersam på hur man gör när man ligger i hamn, har ju ifs en Wallas 1800 men den låter så eftersom den sitter i toautrymmet i direkt anslutning till salongen så det vore skönt att slippa slå på den allt för ofta. Man använder ingen ackumulator som tagit till vara på varmvattnet eller så ? Det blir ju naturligtvis kallt med tiden kan jag tänka mig om man inte kopplar in landström förstås.En dieselvärmare kan ju vara ett bra alternativ också, en POD verkar ju funka bra t.ex. som det stod om i PB senast, går den att koppla ihop med motorn ? //Jörgen
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:41

Hans Brolin:

Den värmeväxlare från Alde som Thomas nämner är inte en ersättare för den som sitter på motorn! Alde-växlaren har till uppgift att skilja värmesystemet från motorn. Dvs. förhindra att ett läckage i en radiator tömmer motorns kylsystem. I monteringsinstruktionen för Aldes vvx finns en bra skiss på ett komplett system med vattenvärme: http://www.alde.se/images/downloads/anvisningalde/V-2968%2001_Rev_807_Varmevxl.pdf MVH Hans
Gunnar S. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:41

Gunnar S.:

På min båt har jag installerat en värmeväxlare från Alde. Om det är väldigt kallt ute (vintertid) och motorn går på liten eller ingen belastning är ’kyleffekten’ från värmeväxlaren väl stor och motortemperaturen sjunker något. Men vid marschfart är det inga problem. Motorn är en Perkins på 74 hk och värmesystemet har totalt 17 radiatorer (42 fot däcksalongsbåt). För att undvíka att pannan (värmaren), en Webasto Thermo 90 går med korta av/på-cykler har jag en isolerad hålltank på 80 liter i systemet. När termostaten slår ifrån pannan fortsätter cirkulationspumpen att gå och sedan dröjer det ganska länge innan temperaturen sjunker och termostaten slår till igen. Sedan går värmaren ganska länge innan termostaten slår ifrån. På så sätt slipper man täta strömkrävande starter. I värmarkretsen har jag dessutom installerat en elpatron på 2 kW för ’marinabruk’
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:41

Per Leward:

Hej på er! Jag har byggt upp mitt värmesystem på följande sätt: Om vi kallar slingan närmast motorn för primärsystem och andra sidan värmeväxlaren för sekundärsystem ser det ut så här. Primärslingan passerar genom maskin, dieselvärmaren, värmeväxlaren, varmvattenberedaren och en magnetventil. Sekundärslingan passerar genom värmeväxlaren, elpatronen, radiatorerna och en cirkulationspump. Men denna konstruktion kan jag värma båten på 3 sätt. Dels med motorn under gång, dels med dieselvärmaren när inte landström finns tillgängligt eller med elpatron via landström. Jag kan också värma enbart varmvatten, t ex ute i en naturhamn. Magnetventilen i primärslingan öppnar flödet till motorn först vid start. Har nu använt detta under de senaste 8 åren och det fungerar helt suveränt. Använder också båten året om så det har verkligen fått bekänna färg under vintrarna. Ett annat tips är den rekommendation som värmetillverkarna har på val av värmare måste multipliceras med 2 om du skall använda båten på vintern. Hälsningar Per
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:41

Jörgen :

Ok, som sagt tack för ovanstående ! Hur som helst bör jag m.a.o komplettera med en extra värmeväxlare och en dieselvärmare för att kunna få lite mysig värme i båten både under motorgång och liggandes i en naturhamn. //jörgen
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:41

Seawolf:

Vill bara påminna att man kan få liknande problem med obalansspänning som för en varmvattenberedare, om man kopplar samman motorkylvattnet med det vattenburna värmesystemet. Och om man dessutom anslutit en dieselvärmare t.ex. Eberspächer och troligen de flesta andra med, så kommer man i den också att få minus 12V i kontakt med elpannans skyddsjord via värmevattenblandningen. Som vanlig är lösningen en isolertransformator. Om man skippar motorvärmen och bara har dieselvärmare förlorar man inte så mycket. En motor som körs med c:a 6 hkr drar c:a 2 l/tim. En dieselvärmare på 3kW drar kanske 0.3 l/tim. Motorn ger oftast inte så mycket värme i radiatorerna för man tappar temperatur via värmeväxlarna. I praktiken får man nog ut mera värme från dieselvärmaren höga vattentemperaturer. Vill man slippa risken att få ihop skyddsjord från elpatronen med dieselvärmarens minus 12V kan man använda tvåpolig strömbrytare till dieselvärmaren som bryter även minus när man är i hamn och kör elpannan.
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:41

Sture:

Gunnar S skrev - 061208: .....Motorn är en Perkins på 74 hk och värmesystemet har totalt 17 radiatorer (42 fot däcksalongsbåt)..... Hej antar att motorn ligger lite över 90 grader - vad har du för temp i värmesysteemet med 17 radiatorer? Är det Aldes värmeväxlare du använder - den ser så liten ut på bild och i mått - men den kanske räcker? Eller har du någott annat? :-)