Hoppa till huvudinnehåll
classe
Senast inloggad: 2020-08-14 - 19:31
Vatten i motorn

Claes Berglund:

Behöver jag vara orolig för vattnet i avgasslangen? Någon som vet om och isåfall hur jag ska lösa problemet då en vattensamlare inte får plats. Efter att ha fått in vatten i motorn ser jag över kylvatteninstallationen. Skälet tror jag var att drän.slangen till bef vacuumventil mynnade ut under vattenytan till slagvattnet under motorn och därmed inte kunde suga luft. Jag har en Maxi 100 PS (lika som Maxi 95) med motorn i salongen. Jag tänker byta vacuumventilen till en med membran istället för gummikula och flytta upp den på maststöttan över salongsbordet. Någon som vet hur man ska lösa frågan med vatten från avgasslangen? Någon vattensamlare finns inte plats för. Från motorn (Lombardini 1003, 3 cyl 30 hk) går avgasslangen ner ca 30 cm varefter den går akteröver ca 2 m och upp i en svanhals. Därefter ner i en ljuddämpare (gummityp) och upp i ytterligare en svanhals och sedan ner till avgasutsläppet på styrbordssidan i vattenlinjen.

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:02

Lars-Göran Sandgren:

Hej Claes, Har du tittat i Maxi 95 förbundets forum, www.Maxi95.se Anslagstavlan jag vill minnas att där finns en diskussion i ämnet, även för Lombardinivarianten. Det finns en hel del medlemmar som monterat Lombardini så det borde gå att få tips. //LG