Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Varför motorrumsfläkt

Persson:

Jag har en motorrumsfläkt installerad i min segelbåt 37" och ca 40hp Behöver fläkten vara igång under drift? då suger ju motorn in någon/några m3 luft varje minut för förbränningen till motorrummet, då kan det väl inte vara någon ide med en liten fläkt som blåser motsatt håll Efter stopp kan det ju vara behov att ventilera ut under några minuter så att inte motorrumsluften läcker ut i kabinen Är det någon som kan klargjöra?

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Gunnar S:

Den behövs nog för att hålla ner temperturen i motorrummet. I min båt sitter luftintagen i framkant av rummet och luften till insuget går naturligtvis fågelvägen från intag till insug. Och lämnar bakre 2/3 av motorrummet oventilerat och hett. Min motorrumsfläkt sitter allra längst bak och ser till att luften i hela rummet byts. När fläkten gick sönder för några år sedan tvingades jag köra utan ett tag - man kunde märka en stor skillnad i temperatur.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Motorrumsfläkt skall i första hand finnas på båtar med bensinmotorer för att förhindra att utspilld bensin skall explodera vid start av motorn. Bensin kan lätt läcka ut i motorrummet från flödande förgasare och likn. Vid dieselmotor med ett mycket mer slutet system är risken mindre. Under gång motverkar motorrumsfläkten den luftmängd som motorn behöver för en bra förbränning. Fläkten skall ej vara i gång när motorn går utan c.a en minut vid ett mindre motorrum före start.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Gunnar S:

Jag tror nog Ulf har litet fel. Vi talar ju knappast bensinmotorer. Och att fläkten skall gå före start när man har dieselmotor är helt onödigt. Snarare en stund efteråt för att kyla ner. För höga temperaturer är ett vanligt problem i motorrum. Och många båtar har en fläkt monterad enkom för detta redan från varv, exempelvis Nauticat, min båt (Moody), Malö samt många motorbåtar. Dessa fläktar är alla kopplade till tändningen och går permanent. Då har man givetvis tagit med i beräkningen att tillflödet av luft är stort nog för att täcka såväl motorns behov av luft samt fläktens. Jag tror att man absolut skall unvika att koppla bort en varvsmonterad fläkt - den sitter inte där av "misstag".
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Rekomenderation, om tempen till motorn är högre än 20 över yttertempen monteras fläkt som blåser in luft till motorutrymmet.
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej, Persson! Motorrumsfläkten ska suga ut varm luft högt uppe i motorrummet. Friskluft ska komma in i motorrummets nedre del. Segelbåtar (som vanligen har motorn centralt placerad) har vanligen långa slangar som mynnar ut på akterspegeln för detta. Forcerad ventilation (fläkt) är ofta helt nödvändig för att hålla motorrumstemperaturen på en rimlig nivå. Självklart så måste luftmängden vara rätt dimensionerad så att det inte bildas otillåtet undertryck i motorrummet. Temperaturen vid insuget bör normalt inte överstiga c:a +45 graderC. Aldrig över +50. Normal svensk sommar är inget problem, det är värre i t.ex. medelhavet där båtarna också ska fungera. Blir det varmare så slits motorn mer, drar mer bränsle/sämre effekt och t.o.m generatorn laddar sämre. Många äldre båtar har tyvärr katastrofalt dålig ventilation. Man kan ju enkelt kontrollera hur varmt det blir med en termometer vid motorns luftinag en varm sommardag. Många motorer har det klart "svettigt" i trånga och dåligt ventilerade motorrum. När motortillverkarna gör effektmätning enligt DIN så ska motorluften in vara +28 grader C och bränsletemperaturen +25 grader C om jag minns rätt. Sedan sjunker effekten markant om det blir varmare. För varvsbyggda nya båtar så måste t.ex. Volvo-P eller Yanmar godkänna bl.a. ventilationen, annars så gäller inte garantin gentemot varvet. T.ex. på det "glada 70-talet" när många båtar självbyggdes fungerade det inte på det sättet. Seglarhälsningar Stefan
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Magnus:

En färskvattenkyld motor är fylld av kylvatten vars temperatur bestäms av termostaten. Vissa delar som avgasböjen får en temeperatur som bestäms av saltvattentemeperaturen. Backslag etc. kyls av saltvattentemperaturen. Motorn får alltså en temperatur som bestäms av termostaten, och om inte motorn är felkonstruerad så får den ungefär samma arbetstemperatur vid medelhavsdrift som vid skandinavisk sommardrift. Generatorer är en svag punkt, där deras inbyggda fläkt inte räcker till i ett litet slutet utrymme om det är för varmet där. Om det alltså inte är något fel på kylsystemet men man tycker det blir för varmt, så är det i första hand generatorn man bör fundera på. Om motorn blir varmare än den borde så byter man förslagsvis till en kallare termostat. Om man nu lägger in en fläkt till motorrummet så kommer den inte att påverka motortemperaturen nämvärt, för den bestämsa av termostaten. Däremot kommer fläkten att kunna hålla motorrummets väggar vid lite lägre temperatur, men det vet inte motorn mycket om. Vill man däremot hjälpa generatorn att gå kallare för det gör att den fungerar effektivare (vissa laddningsregulatorer begränsar laddströmmen vid övertemperatur), kan man ordna en slang som tvingar motorns insugningsluft in till motorrummet att riktas mot generatorn först av allt. Det gör nog mera nytta för den än att suga ut vamluft från motorrummet utan att detta är direktriktat att kyla generatorn.
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej, Magnus! Nu kanske vi missförstod varandra. Motorblockets temperatur påverkas självfallet inte speciellt mycket av en forcerad ventilation eller yttertemperaturen. Den övre delen av motorn är t.ex. c:a 100 grader(Termostattemperaturen) och den nedre "okylda delen" blir c:a 120 grader(oljetråget) på min nya Volvo-Penta D1-30/130S Luften i motorrummet bör inte överstiga 45-50 grader(=inluft till motorn). I de allra flesta nya båtar finns en forcerad ventilation precis som i Perssons 37 fotare och i min nya Dehler 34DD. En högre omgivningstemperatur ger en högre temperatur på inluft och då även motorrumsluften. Volvo-Penta skulle aldrig godkänna motorinstallationen i min Dehler utan utsugsfläkt som markant sänker lufttemperaturen i motorrummet. Att motorn själv förbrukar/äter luft är nästan försumbart i sammanhanget. Dehlern är f.ö. mycket lik de flesta nya båtar motormässigt. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, BTN
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Roger Ryberg:

I det här fallet har nog Magnus rätt. Jag har tidigare haft samma åsikt som Stefan och alltid haft en sugande fläkt igång. I somras på den blanka Bottenviken blev det ovanligt långa motorkörningar och då jag inte hade något särskilt att göra så mätte jag tempen vid framkant motorn med och utan fläkt igång. Skillnad: tre grader(runt 40 grader), som man kan ha och mista. Skall man ha en fläkt skall den vara blåsande riktad mot insuget om man vill ha bra verkningsgrad på motorn eller mot generatorn, om man vill ha bra laddning.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Gunnar S:

Om motorrumsfläkt vore onödigt, varför insisterar så många tillverkare av såväl båtar som motorer? Att man sedan kan ha andra erfarenheter som exempelvis Roger har gjort beror nog på exempelvis motorrummets utformning. I min båt, där motorn ligger under durken i däcksalongen är motorrummet ca 2,5 meter långt. Luftintagen sitter längst fram och långt ner och insugningsröret hamnar ca 60 cm längre bak ochnära ovankanten. Utan fläkten, som sitter längst bak och längst upp skulle luften bara röra sig diagionalt uppåt genom den främre tredjedelen av rummet. Motorn skull iofs sannolikt få insugsluft som är kylig nog och generatorn likaså. Men resten av rummet? Även om hettan där inte påverkar laddning eller prestanda påverkar den livslängden på kablar, slangar och allt annat som sitter monterat där. När min fläkt lade av steg temperaturen märkbart i den bakre delen. Tyvärr mätte jag aldrig men skillnaden var avsevärt mer än tre grader. Man kan ju känna på luften fläkten blåser ut. Den är inte het, men rejält varm! Däremot tror jag säkert Magnus har rätt att en fläkt inte påverkar själva motorblockets temperatur. Men ett motorrum är ju så mycket mer än bara ett motorblock. Där finns massor med grejor av olika material som alla med största säkerhet mår bra av lägsta möjliga omgivningstemperatur. Så min bestämda uppfattning är, sitter det en fläkt i motorrummet, låt den sitta kvar. Vill man ändå kolla behovet, eller funderar på att komplettera ett fläktlöst rum, mät på flera ställen. Och mät efter MÅNGA timmars motorgång. I vissa fall kan man säkert skippa fläkten. Men min båt bevisar att det inte går att vara generell. Och den är nog inte unik.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Roger Ryberg:

1 liter dieselolja behöver 10 kubikmeter luft för att förbrännas. När jag kör motor länge är det bleke och jag kör i 4,5 knop så att vågmotståndet är försumbart. Då drar min fina Yanmar 3YM30 mindre än en halv liter i timman och drar då i sig 5 kubik luft. Men en motorrumsfläkt är på 3 kubik/minut, dvs 40 gånger mer. Så nog kan den ha effekt på temperaturen i ett trångt och tätt motorrum. Att skillnaden är så liten i min båt beror på att fläkten suger på en stor och otät volym. Så alla har rätt - va trevligt!
Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Per:

En sug-diesel, dvs ej turbo, med en slagvolym på 1 liter drar i sig ca 0,5 liter luft per varv oavsett om den är belastad eller inte. Vid marschfart på 2000 varv/minut blir det 2000*0,5=1000 liter luft per minut. En annan viktig faktor i sammanhanget är lufttrycket inne i motorrummet, som kan bli för lågt om man har dålig ventilation.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:18

Magnus:

Som Gunnar S påpekar så är det snarast kringutrustning som kan drabbas av om motorrummet har hög temperatur. Motorn själv får lite lägre maxeffekt av värmd luft. Detta relateras till kelvingrader, dvs. grader C + 273. Kvoten mellan t.ex. 50 graderC och 80 grader C blir då (273+50)/(273+80) dvs c:a 90%. Dvs motorn ger 90% av maxeffekt. Detta är i praktiken nära nog försumbart på en båt som inte har underdimensionerad motor. (I industriella kraftvärmeverk baserade på kolvmotorer där man har extrema krav på maxeffekt, tillförlitlighet, verkningsgrad osv., har man oftast särskilda motorcellskylare för att hantera motsvarande problem) Däremot kan det tänkas att moderna dieslar med elektronik för insprutningsstyring mm kan vara känsliga för motorrumstemperatur. Tillverkaren har nog data på detta. I vanliga äldre fritidsbåtar är det ovanligt med problem med kringutrustning till motorer som beror på hög omgivningstemperatur, men man skall förstås se till att elkablar etc. dimensioneras för den högre temperaturen vad gäller area och isolermaterial (Se bl.a ISO 10133). (Härvid skall man bortse från fläkt, för man skall inte få haverier om fläkten inte fungerar och man kör fullgas några timmar) Den vanligaste komponeten som konkret drabbas av hög motorrumstemperatur är generatorn, eftersom den i sig själv kräver kylning. Det är därför all sval inkommande luft till motorrummet skall riktas just dit. Bygger man en båt med dessa saker i åtanke, är det logiskt att se till att motorummet har en avgränsning med värmeisolering mellan själva motorn och resten, och att luftvägen in först passerar "resten".