Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Vakuumventil

Hans Bäckström:

Någon som har erfarenhet av den vakuumventil som säljs av Martec utvecklad av Lars Ljungberg. Har tröttnat på VP:s läckande pipvariant.

Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:42

Stephanie:

En vakuumventils funktion är att förhindra inträngning av vatten pga vakuumsug. Denna lösning kan man enkelt uppnå utan denna känsliga ventil. Hur? Man låter ledningan ha ständig förbindelse med uteluften. Man ersätter ventilen med ett T-stycke och låter en klen (t ex 6 mm) slang mynna ut på ett synligt ställe t ex intill självlänsen i sittbrunnsdurken. När motorn levererar kylvatten på rätt sätt har man som en ytterligare funktion kontroll över att motorn får kylvatten. Den lilla vattenmängden från detta klena utlopp indikerar ju detta ständigt. Denna lösning har funnits i åratal på en del danska o tyska båtar.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:42

Hasse Svedberg:

Det går alldeles utmärkt att göra som Stephanie föreslår. Lufthålet kan vara förvånansvärt litet för att tillräckligt med luft ska sugas in och bryta hävertverkan. Det gäller att se upp med de mått över den fria vattenytan som man har i sin installation, speciellt om det gäller en ny motor som har utlovad garanti. Man bör alltid följa motortillverkarens rekommendationer. Förutom luftningen av kylvattenledningen förekommer vanligen krav på sil före sjövattenpumpen, krav på vattenavskiljare för drivmedlet samt vattenlås och höjdkrav för avgasslangen. Seglar man i grov sjö är det troligen större risk att det vatten som finns i en 2-3 meter lång 50 mm avgasslang, med ett ev. tillskott av sjö som kan tryckas in vid bordgenomföringen, utgör en större risk än problemet på kylvattensidan. Det senare fordrar nästan att det är ovanligt stort läckage genom pumpen. Finns det någon som har sett uppgift på hur mycket vatten som kan passera en stillastående pump av typen impeller eller annan? När det gäller kylvattnet ovan så är det dess fria utlopps vertikala avstånd till den omgivande vattenyta i ogynnsammaste läge som är avgörande. Krav på minst h= 300 mm över vattnet är vanligt. Om kylvattnet mynnar över h behöver man inte göra något alls (mycket ovanligt att motorn är så högt placerad i våra båtar). Om utloppet ligger närmare eller under vattenytan så måste slangen, helst den närmast utloppet, ges en högsta punkt > h där luftventilen/röret ska anslutas. Den bästa placeringen är vertikalt över utloppet i avgaskröken. I min Compis blev det så högt upp som möjligt bakom diskhon. Jag har bibehållit den något läckande varianten och låter de få droppar som kommer hamna i diskhon via en kort plastslang. Som den är placerad kan man komma åt att blåsa i slangen för kontroll.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:42

Seawolf:

Jag har i år provat att sätte en liten 12V-magnetventil efter Pentas lilla vaccuumventil med sitt lilla hål, fast med gummimembranet borttaget. Magnetventilen är öppen utan spänning och stänger med spänning. Magnetventilens spole är kopplad parallellt med skiljerelädrivningen, dvs. mellan 12V motorminus och generatorns 61-anslutning. Detta innebär att magnetventilen är öppen vid extremt låg tomgång (kall nystartad motor) men stänger vid normal tomgång eller över. Det hela provkördes i dag och jag kollade noga med att suga och båsa i utloppsslangen att det hela fungerade som avsett, vilket det gjorde. Magnetventilen (se bild) har suttit som en del av förgasararrangemanget på en Mazda 323 1985, men bör finnas även på modellerna 1981-1895 och troligen även på 626-modellerna från samma tid, alla med förgasare och inte insprutning. (Även andra Japanska förgasarbilar kan tänkas ha liknande magnetventiler från denna tid, för förgasaren var märkt Hitachi)
Bifogade filer
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:42

Anders:

Lösningen med "öppen" vakumventil är mycket bra. Själv så tog jag bort gummimembranet i Volvos ventil förra året, borrade upp hålet i muttern en aning och satte på en slang på pipen. Slangen drog jag ut i sittbrunnen och vek ner den i en av självlänsarna. När motorn går så kommer det skvallervatten i slangen. Det visar att systemet fungerar. När motorn stoppats så tar det några sekunder, sen kommer det ett förtroendingivande "gurgel" som visar att systemet sugit luft och i princip dränerat sjövattenkretsen. Man kan för en hundring bygga ett sånt system själv istället för att lägga över tusen pistoler på Volvos riskabla lösning. Man behöver ett T-rör, några slangklämmor, och en lämplig förminskning för luftslangen.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Haver satt en slang istället för vakuumventil på kröken mellan toa och tank slangarna. Dragit upp slangen till ventilen för ev. lukt. (Tanken ligger under vattenlinjen).
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:42

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej! Min Contrast 33 (f.ö. varvsbyggd i Danmark) har haft en öppen ventil sedan den byggdes 1983. En liten "akvarieslang" leder ut en väldigt liten stråle ut i sittbrunn straxt ovanför en av självlänshålen. Fungerar alldeles utmärkt. Skönt med torrt ombord. T.ex. Saildrive 280 som byggs av Nyköpings Marinkonvertering har detta som standard(liten skvallervattenstråle ut på fribordet, vilket också talar om att kylvattenpumpen ger tryck). Strålen är också väldigt bra att tvätta leriga fingrar med när man har tagit upp ankaret och motorn oftast är igång. Vetus har också "öppna" hävertventiler med slang fast dyrare. Skickar bild på Saildrive 280 standardhävertventil med "skvallerfunktion".
Björn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:42

Björn:

Den "öppna" lösningen med den ständiga skvallerstrålen ver kar bra. Några frågar till er som vet: 1.Måste skvallerstrålen ha självfall ut i det fria för att det skall fungera? 2.Finns det några begränsningar i längd på den tunna slang som skall anslutas i "pipen" på ventilen? 3.Finns det några begränsningar i längd på hur långa kylvattenslangarna som leder till och från vakummventilen kan vara? Jag har en Maxi 95:a och den normala placeringen på maststöttan under motorhuven uppfyller inte Volvo Pentas minimikrav på minst 50 cm över vattennivån. Tacksam för svar. Björn