Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Utombordare startar ej. Råd önskas. Reparationshandbok önskas.

Georg:

Har fått en Mercury 2,2 Hk från 1984, som ej startar trots: - ny bensin - tvättat förgasaren - nytt tändstift, utmärkt gnista (c:a 10 mm i fria luften) - bryter strömmen vid övre dödpunkten vad jag kan se Tänder inte trots startgas. Någon sade att 'reedventilen' kan läcka. När man försöker dra igång motorn 'spottar' den tillbaka bränsleblandning ut från förgasaren. Motorn är tillverkad i Japan och har troligen sålts under annat namn också. Är det någon som har en idé till vad göra? Är det någon som har en verkstadshandbok eller sprängskisser?

Bifogade filer
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Kjell:

Påminner om ett fel jag hade på en Johnson 4 hk för många år sedan. Felet var då ett hål i membranet i bränslepumpen. Pumpen arbetar med tryckvariationerna i vevhuset. Pga hålet i membranet pressade man in bränsle direkt i vevhuset när man pumpade fram det med gummiblåsan.
G Morichetto (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

G Morichetto:

Kjell, Som du ser på bilden sitter tanken ovanpå motorn och det finns således ingen gummiblåsa. Har jag möjligen missat något i ditt tips, det känns lite så?
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Anders:

Om felet bara vore bränsleförsörjningen, skulle den ha startat på startgas! Vet du att tändningen kommer i rätt tidpunkt? Du nämner själv också reedventilen. Det är ju en sorts backventil, och den skall nog bara vara öppen åt ett håll. In i motorn.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Kjell:

Bränslepumpen - i mitt fall - satt monterad på vevhusets sida. Genom att det var hål i membranet rann bränslet direkt in i vevhuset och passerade inte förgasaren. Bränsleblandningen blev då så fet att den inte gick att tända. Om konstruktionen med pump är densamma på din motor så skulle självtrycket från tanken troligen räcka för att bränslet skulle ta den vägen in i motorn.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Georg:

Det finns ingen bränslepump. Bränslet rinner pga självtryck in i förgasarens flottörhus.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har du komprition i motorn eller är kolvringarna fastbeckade? Det brukar sitta bladventiler (backventiler) i vevhuset där den förgasade bränsleblandningen släpps in, (Vissa motorer har en roterande gasmatarslid). Är den otät blir det ingen vevhuskomprition och soppan pumpas fram och tillbaks (även startgasen).
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Georg:

Lasse L m.fl. Det är dålig kompression (c.a 3,5 - 4). Troligen är kolvringar beckade och/eller ventilen dålig. Hur kan man lösa becket utan att ta isär motorn fullständigt? Kan man enkelt åtgärda ev. ventil?
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Georg:

Lasse L m.fl. Det är dålig kompression (c.a 3,5 - 4). Troligen är kolvringar beckade och/eller ventilen dålig. Hur kan man lösa becket utan att ta isär motorn fullständigt? Kan man enkelt åtgärda ev. ventil?