Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Tjuvluft

Kent:

Min motor har börjat dra tjuvluft någonstans i bränslesystemet. Jag har en Yanmar YSE8 där tanken ligger något högre än motorn. Jag har därför ingen matarpump som matar fram bränslet. För att underlätta vid luftnining av systemet vid filterbyte etc. monterade jag en pump typ gummiblåsa för ett par år sedan. Nu har motorn de senaste åren börjat uppföra sig underligt. Den startar snällt och går fint i några minuter för att sedan stanna. När jag öppnar luftskruven på filtret och pumpar på blåsan så kommer det luftbubblor. Efter luftning går motorn igen i några minuter. (Som längst ca 10 minuter). Sedan är det samma sak igen. När jag hör motorn börja gå ner i varv hjälper det om jag pumpar på blåsan. Då fortsätter den att gå. Finns det någon som har någon ide om vad det beror på? Är det fel att använda en gummiblåsa på bränsleslangen i en sådan här applikation? Är det bättre att montera en elektrisk matarpump? Problemet ligger ju inte egentligen där, för motorn har ju gått klanderfritt tidigare. Jag är tacksam om någon kan ge förslag på åtgärd.

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:37

Anders:

Gummiblåsan är ett smidigt sätt att lufta systemet på. Jag skulle tro att du som du säger får in tjuvluft någonstans. Har du letat dieselläckage? Kolla slangarn från tank till filter, filtren, övriga röranslutningar, samt returen från motorn. Vart tar den vägen? Till filter eller till tank?
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:37

Hasse Svedberg:

Tag bort gummiblåsan och lufta systemet enligt motorns instruktionsbok. Förmodligen har du luft kvar i blåsan och som frigörs av vibrationerna när motorn går.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:37

Kjell:

Om du får in luft i bränslesystemet så måste det någonstans finns lägre tryck i systemet än utanför, dvs lägre än lufttrycket. Om du har övertryck p g a höjdskillnad mellan tank och pump på motorn så är det troligt att undertycket åstadkoms av pumpen, dvs bränslet kommer inte fram i tillräcklig mängd. Orsak genslamning, igensatt filter...? Sedan måste det finnas ett luftläckage också. Eftersom du kan pumpa med blåsan så är stoppet någonstans efter denna (eller plattas blåsan till?)
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:37

Kent:

Jag har kollat slangarna, som dessutom är nya sedan ett par år tillbaka, för att se om det läcker diesel. Ingenstans har jag kunnat se något läckage. Inte ens något fuktande. Returen går tillbaka till tanken. Blåsan plattas inte till men den känns tom när motorn stannat. När jag öppnar luftskruven på filtret så flödar bränslet rikligt fram, så någon igenslammning tror jag därför inte det kan vara.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:37

Björn J.:

Gummiblåsor har backventiler för att kunna fungera. Kolla så att dessa funkar som de skall. Det kan ju vara så att backventilen på blåsans sugsida inte öppnar för bränslepumpens sug.
Kjell-Arne Brink (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:37

Kjell-Arne Brink:

Kontrollera returledningen,spridare till filter, kontrollera också alla att alla kopplingar har två kopparbrickor (banjo). Om det inte läcker ut något bränsle någonstans finns felet på sugsidan, (där det är undertryck i ledningen) då finns troligen inget synligt läckage. Gör alla kontroller och inställningar enligt instruktionsboken, varvtalsregulator, bränslepump och spridare. Har själv en Yanmar YSB8 -77 som krånglat en del på sista tiden. Senaste felet var läckage på returledningen (enligt ovan) På min båt sitter tanken under däck och det är självtryck i ledningen men det finns ändå en elektrisk bränslepump som matar fram till insprutningspumpen. Lycka till.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:37

Georg:

Kjell-Arne och andra, Jag har ett liknande fel som yttrar sig som luft i systemet efter vinter, då jag inte kört motorn mella oktober och maj. Kan du förklara var dessa kopparbrickor sitter.