Hoppa till huvudinnehåll
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59
Tappat foldingpropeller till S-drev?

Stefan Kindeborg:

Hej och God fortsättning på 2007, alla! Det har kommit mig till del i ett flertal fall att foldongpropellrar av olika fabrikat "plötsligt" lossnar från S-drev. (Gäller både Volvo-P och Yanmar, som också har precis samma infästning =en kombination av blank axel/splines och en propellermutter som låses med M8-låsskruv) Nyare propellrar typ Volvo-original, Flex-o-Fold har nu en låsning av låsskruven med ett låsbleck. Äldre propellrar enbart "Loctite" friktionslåsning. -Tidigare har man bara haft Loctite som låsning av M8-låsskruven -se bild(riktigt gamla drev hade enbart kronmutter&saxsprint). -Nu har man gått över till låsbleck för M8 låsskruven. (Inte alla propellerfabrikat t.ex. Alco Flip ska fortfarande Loctite-låsas). -Volvo rekommenderar på sina nya 130 drev 7 kpm(!) åtdragningsmoment av propellermuttern gentemot mot tidigare 5 kpm (Det finns säkert en teknisk anledning till detta). Lösningen med splines i kombination med en blank axel känns inte helt optimal. En propellertillverkare påpekade att propellernavet lätt får "pivåverkan" i och med att den främre blanka axeldelen inte blir helt "tight" emot navet. Då glappar navet loss efter en tid. Man bör absolut efterdra propellermuttern efter någon säsong. 7 kpm bör man även kolla med motortillverkaren om det är O.K. även för äldre drev. Många vinter-demonterar också sina propellrar för att undvika stöld. Tänk på att om du tar bort navet så måste momentdragning och låsningar åter vara nya när du återmonterar. Det kanske räcker med att ta bort bladen? Är det vanligt med tappade propellrar? (Har på kort tid hört om 4 fall). Hör gärna av dig om du har tappat en S-drevspropeller. Hälsningar Stefan Kindeborg ordf. BTN

Bifogade filer
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Hej! Tappade i somras min VP foldingpropper till S-drevet (110 S) trots att den hade den nya låsningen av låsskruven med låsbleck. Propellern var från 1996. Jag brukar ta bort hela propellern varje höst och har bytt skruvar och låsbleck efter VP:s rekommendationer och tidigare har det fungerat hela säsongen och vid upptagning har jag inte funnit att låsskruven suttit löst. Hälsningar Lars Bergholtz
Jens Falkman
Senast inloggad: 2012-01-01 - 11:01

Jens Falkman:

Hej Lars ! Jag har råkat ut för exakt samma situation med Volvo tre bladig foldingpropeller anlutet till S-drev (110S) sommaren 2003. Händelsen inträffade efter en besvärlig situation där jag fick baka mig ut mot vind och vågor ca 200 m. I övrigt hade jag skött underhållet exakt som du har beskrivit. Haveriet ersattes ej av mitt försäkringsbolag och mina kontakter med Volvo var förgäves. Man hänvisade till återförsäljarna. Numera har jag fast propeller. Hälsn Jens Falkman
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej! Jens och Lars! Skulle vilja ha lite mer info om era tappade propellrar för BTN:s del. -Fabrikat och typ av propeller? -Typ av låsning (sprint/loctite/låsbleck) -Hur gammal var propellern? Övrigt: Enligt Svenska Sjö så har dom kontakter med båtägare c:a 2 ggr/vecka om just tappade foldingpropellrar. Propellrar som "tappas" går INTE på försäkringen såvida man inte har någon tilläggsförsäkring typ maskinskadeförsäkring/allrisk". Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Excalibur (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:16

Excalibur:

På min 3-bladiga VP folding (2 år gammal) låser en vikbricka låsskruven. Varvet som monterat propellern första gången hade glömt att vika vikbrickan. Nu hände det visserligen inget, men det kunde säkert vara en orsak till tappad propeller. Så här skriver VP i sin instruktionsbok för S-drevet (130S): Montera muttern (6). Placera ett propellerblad i navet och spänn fast en träkloss mellan propellerbladet och båtbotten. Dra fast muttern med 70 Nm. Placera vikbrickan (3) på muttern. Montera och dra fast låsskruven (4) med 20 Nm och vik en av vikbrickans fliker mot skruvskallen. VIKTIGT! Vikbrickan (3) skall bytas vid behov. Endast Volvo Penta original låsskruv (4) får användas.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej, "Excalibur"! På de nyare 130-dreven som kom för 2-3 år sedan, har man ökat momentet med hela 2kpm och en bättre konstruktion(såvida man nu köper Volvo:s originalpropeller). Har själv ett sådant drev till min Volvo-Penta D1-30. Problemet med tappade propellrar gäller i första hand Volvo-P 110 och 120 drev samt Yanmar SD-drev. Dessa drev finns i massor och såldes från slutet av 70-talet till c:a 2003. Det är alldeles för många fall med detta och de jag har talat med bedyrar att man följt monteringsanvisningen till punkt o pricka. Gäller även propellrar monterade av varv, vilket i o för sig inte är någon garanti för att det blir rätt... vilket du själv konstaterat. Seglarhälsningar Stefan K
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Hej Stefan! Kan meddela att min propeller var en 2-bladig Volvo penta foldingpropeller inköpt 1966 med låsskruv och vikbricka. Jag har ett 100 S drev och propellern hade nr 385565. Hälsningar Lars
thomas@certezza.net
Senast inloggad: 2012-01-09 - 11:04

Thomas Nilsson:

Hejsan Även jag har tappat min foldingpropeller, tvåbladig från ett 110 eller 120 drev, kommer inte ihåg vilket. Detta hände mitt emellan Orkney och Petershead i Skottland sommaren 2001, i stiltje :/. Propellern hade låsbricka med flärpar man vek upp runt muttern. Vikbleck tror jag nån kallade den. Kommer inte ihåg om det var låsmutter eller inte, men propellern var relativt ny. Varken försäkringsbolag eller Volvo ville höra talas om problemet. De påstod, helt felaktigt, att propellern inte monterats korrekt. Men det hade den. Volvo ville inte heller höra talas om de mycket stora problem vi hade med deras återförsäljare i skottland att få nya delar levererade. Volvoprylar - nej tack. Hejhej Thomas Nilsson
thomas@certezza.net
Senast inloggad: 2012-01-09 - 11:04

Thomas Nilsson:

Hejsan Jag kan tillägga att när detta hände mig, hörde jag mig för lite här och var, bla. på nätforum, och jag fick då intrycket att detta inte var ovanligt, flera kände till problemet och fler hade råkat ut för det. Jag fick också höra att försäkringsbolag och volvo skulle förneka problemen, vilket dom alltså också gjorde, och dessutom skyllde på mig. Så helt ovanligt verkar det ju inte vara. Hejhej Thomas
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Thomas! Vill bara tillägga betr. problemen; - Iallafall välkända hos skadereglerarna på Svenska Sjö. - Inte är en försäkringsfråga enligt villkoren såvida man inte har en speciell "allrisk" eller maskinskadeförsäkring (Finns ej på Svenska Sjö). - Gäller både Yanmar och Volvodrev (identisk infästning) - Volvo-Penta har ökat åtdragningsmomentet på propellermuttern på Volvo-originalpropellern från 5kpm (110-dreven) till 7 kpm (120-130-dreven). - För "Piratpropellrar" gäller fortfarande 5 kpm i de anvisningar jag sett. - Problemen gäller alla propellerfabrikat. - Gäller både varvsmonterade och privatmonterade foldingpropellrar till S-drev. - Det skylls alltid på den som har monterat detta. (I vanlig ordning kanske man kan säga...) Det enda man som båtägare kan göra är att följa monteringsanvisningen och att vara extremt noggrann med monteringen samt efterkontroller. Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:16

Fredrik:

Jag har just det problem Stefan Kindeborg beskrev i först inlägget; splinsen slits och navet börjar vicka. Jag skrev till utmärkta forumet Drevia håller www.drevia.se och fick dina slutsatser bekräftade: "Det är ett vanligt problem, och det beror såklart på slitage. Troligen är både propellern och axelns splines slitna, och det är inte säkert att spelet upphör om du köper en ny propeller, även om du kommer att märka skillnad. För att helt komma till rätta med problemet är även ett byte av axeln att rekommendera." Tyvärr verkar axelbyte var fackmannajobb.
Lars Göran Pet… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:16

Lars Göran Pettersson:

Jag har inte haft något problem med min nu 25-åriga 2-blads Volvo-Penta foldingpropeller (peppar, peppar) men undrar ändå över vilken feltyp ni har råkat ut för. Är det alltid propellermuttern som lossnar (vilket jag har svårt att förstå om man monterat en saxpinne på föreskrivet sätt) eller förekommer även separation mellan de två koncentriska delarna i propellernavet vilka jag tror är hopvulkade med gummi. Om det är det senare kan man ju inte gärna skylla på monteringen.
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:16

Stefan K, BTN:

Hej, de äldre propellrarna som satt med kronmutter och saxsprint och som aldrig kan sitta "sumt" glappar upp sig så att splinesen "försvinner". Propellern sitter dock kvar på axeln men snurrar inte längre.. Av den orsaken så ändrades infästningen för c:a 15-20 år sedan. Problemen med propellrar som plötsligt lossnar är alltså av den nyare typen som är momendragna med en propellermutter till 5-7 kpm och låsta med en centrumskruv som i sin tur är låst med Loctite eller låsbleck. Se bild. Seglarhälsningar Stefan K, BTN
Bifogade filer
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:16

Fredrik:

Lars Göran - det lät intressant det du skrev om koncentriska delar i navet. Min är 25år och har kronmuttern med saxsprint. Hur menar du att navet har två koncentriska delar? Det kan vara de som gör att min propeller vickar. Kommer man åt att demontera navet?
Lars Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:16

Lars Göran:

Jag tror att navets två delar är sammanvulkade med gummi i ett smalt mellanrum och detta går ej att ta isär. Din vickande propeller beror på slitna "splines". Så är det med min. Se Stefan K:s inlägg där han beskriver vad glappet så småningom leder till