Hoppa till huvudinnehåll
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00
Stekhet generator normalt?

Martin Hinders:

Hej, jag har under 4 år haft en Iskra 14V/70A generator på min min MD21A. Nu brann statorlindningen helt plötsligt (tror på dålig kvalitet, har inte ändrat något i elsystemet). Jag satte tillbaka originalgeneratorn som är specad 14V/35A. Men även den blir brännhet vid 20-30 amperes laddning, det har dock inte börjat ryka om den hittills. Är det normalt? Det som skall laddas är ca 600Ah + 150Ah timmar för motorstart. Effekten blir ju 20A*14V=280W, det kanske räcker för att göra generatorn brännhet? Bästa hälsningar, Martin

Mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 05:09

Mats:

Visst blir generatorn varm. Du har ju en väldigt stor batteribank och en ganska liten generator. Det betyder att generatorn får gå en bra stund på full effekt innan motspänningen blivit så hög att den börjar reglera ner. En tumregel är 25% av batteribanken med vanliga våta batterier. Det skulle ge en 150A generator. Alternativt två 70 A. Generellt har vi dålig venilation i motorrummet på alla båtar. Det betyder att marginalerna är små mot överhetting. Jämför en bil där generatorn får hur mkt. luft som helst.