Hoppa till huvudinnehåll
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14
Startproblem.....

Göran Säwensten:

Är nu inte speciellt kunnig på motorer…….. Har en Yanmar 2GM från -86 som inte vill. Om vi tar det från början för det har blivit värre med tiden. Vrider på startnyckeln och det börjar tjuta, trycker på startknappen, dödstyst, trycker några gånger och i början hände det att den startade efter några försök. När den senare vägrade totalt så lyfte jag på huven, drog lite i remmarna för att vrida runt motorn och si, när man då trycker på knappen springer den igång direkt. Men nu hjälper inte ens det tricket, har därför lärt mig hur man startar fanskapet med en skruvmejsel och det är väl OK fast en aning omständligt. Om jag förstått det rätt så tappar jag för mycket spänning då strömmen tydligen går via manöverpanelen, en omväg på så där 2 x 5 meter. Nu skall jag montera dit ett relä nere på motorn för att slippa omvägen och nu kommer frågan. Är det någon som kan hjälpa mig med ett schema som visar hur det skall kopplas? Vilka plintar som skall kopplas ihop och med vilka areor på kablarna? Tack på förhand, Göran

Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:05

Roger Ryberg:

Det är ju inget spänningsfall att tala om vad det gäller manöverstömmen till reläet på startmotorn. Om du kan starta med en skruvmejsel mellan kontakten på reläet och plus-kabeln på startmotorn är det troligaste felet i startkontakten eller kabeln till och från den. Och så kalla inte motorn fanskapet utan tala snällt med honom i stället, så går han bättre. Hälsningar, Roger
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Hej! Startproblemet har blivit värre med tiden säger Du. Ledningsspänningsfall ökar inte med tiden! Däremot spänningsfall i anslutningar och kanske också i startknappen. Men jag skulle börja med att förvissa mig om: 1. Att STARTBATTERIET ÄR OK! Kanske prova med ett annat batteri. 2. Att kolla ALLA kabelskor i startkretsen i minst batteripolskorna. /Dick
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:05

Georg:

Jag har en Yanmar YSE8G som hade liknande symptom. Motorkraft (Yanmar) sade att det går för stark ström genom startnyckelkontakten och dess klena ledningar. Jag kopplade då om det så att nyckelkontakten med sina ursprungliga kablar gick till ett relä. Relät bör kunna sluta 40-50A. Relät slöt nu den ursprungliga kretsen. Kablarna till startrelät gjorde jag 6 mm2. Dessutom är det bra att se över alla anslutningar så att de är rena. Nu startar motorn alltid med väldig snurr. Jag vet att detta inte är ett kopplingsschema, men jag råder dig att tala med någon kunnig person som kan se hur det är kopplat på dn motor.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Helt OK med relä men det skall inte behövas om inte ledningen mellan nyckeln och solenoiden är mycket lång = för stort spänningsfall. Solenoiden drar ganska mycket ström. Har inte mätt (ännu). Yanmars påpekande att startnyckeln är underdimensionerad är ju därför lite pinsamt för dem. På min Yanmar 3GM har jag en tryckknapp för start. Inga problem. Skall försöka återkomma med ett schema! /Dick
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:05

Lars:

Jag har en liten Yanmar 8 hk motor. I samband med att jag drog om allt det elektriska i båten, så drog jag också om kabeln mellan startmotorknappen och reläet på startmotorn. Jag drog en 2,5mm² ledning. I kretsen satte jag också en 10 A säkring. Det gick bra att starta motorn, men när jag släppte knappen så gick säkringen sönder. Jag vet att det är när jag släpper knappen, för annars skulle jag inte kunna starta motorn. Efter mycket funderande och testande kom jag fram till att kabeln mellan startknappen och reläet var för grov. När jag bytt till en 1,5mm² kabel, så höll säkringen. M.a.o. det är inte bra att ha en för tjock kabel.
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran Säwensten:

Tack för alla tips och fint schema å allt. Stoppade in nytt batteri i våras och kontrollerade samtidigt polskorna, ska kolla men tror inte det är problemet. Motorn ligger framför salongsbordet alldeles bakom huvudskottet, avståndet upp till startnyckeln är nog fem meter så jag tror mer på att sätta in ett relä........ Nu skall det mekas så hoppas jag att den skall hoppa igång som vanligt igen. Hälsningar Göran PS. Roger, jag skall tala snällare med den i fortsättningen:-)
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:05

Hasse Svedberg:

Ditt fel är typiskt för en kärvande inkoppling av startmotorns drev i motorns svänghjul. Den axiella förflyttningen som i slutet av rörelsen ska sluta kontakten som förser själva startmotorn behöver påverkas med en viss kraft som inte räcker om rörelsen är för trög. Det är vanligen mycket lätt att demontera startmotorn med tillhörande bendixdrev (solenoiden). Rengör solenoidens alla rörliga delar och insidan på huset och se till att det löper så friktionsfritt som möjligt. (Kontaktens ytor kan vara svår att komma åt.) Jag har uppfattat att man inte ska smörja dessa detaljer med olja eftersom det med tiden samlar slitpartiklar. Jag har själv använt något lämpligt torrsmörjmedel. Nä du har startmotorn på bordet kan du ju passa på att kontrollera kolen och deras fjädrar. Kolen i startmotorn på YS 8-12 ska bytas om de är kortare än 9.5 mm. Hasse S
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran Säwensten:

Båten är en 86:a, nu vet jag naturligtvis inte exakt vad som gjorts genom åren hos tidigare ägare men det var ett bra tips om startmotorn, Hasse S. Detta skall göras i vinter. Efter jag köpt båten kollade jag bränsle-sidan. Öppnade sedimentsfiltret (heter det så?), mycket svart "gegga" som togs bort. Tömde och monterade samtidigt ur tanken o gjorde rent samt bytte insatsen i finfiltret. Bytte alla remmar samt impellern i pumpen. Bytte bordsförskruvning-kran-vinkel på inloppsidan då vinkeln helt sonika gick av!! när jag skulle lossa kylvattenslangen. Har också bytt alla kylslangar. Lossade och bytte simringar i axeltätningen då det droppade lite vid körning fast det droppar lika mycket nu, så nu blir det en helt ny tätning. Har ni andra bra tips som jag kan kika på vid 19-års servicen?! Hälsningar Göran
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Hej Lars Det är inte kabeln som är för grov utan din säkring som är för klen. När du valde 1.5 kabeln fick du späningsfall i kabeln som begränsade strömen så att säkringen höll. Byt till 2.5 och säkra upp.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:05

Roger Ryberg:

När Lars Lindborg satte in en grövre kabel så gick säkringen när han släppte startknappen - oväntat. Rätt så kul att se fysikens lagar i verksamhet. I startreläet finns en spole, som det tydligen går en ganska stor ström genom. När strömmen hastigt bryts uppstår en mot-emk (elektomotorisk kraft), som ger upphov till en spänningsspik, som är större vid mindre resistans i kabeln. Så jag tror att det var en hög spänning som knäckte säkringen - kul va? Sedan kan man fråga sig varför denna krets är säkrad över huvud taget, ger ju bara bekymmer. En fråga som anknyter till en tidigare diskussion om säkring av startströmmen.