Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:29
Startproblem

Patrik Lorentzon:

Hej! Jag har haft två liknande tillfällen då motorn inte velat starta.(Jag seglar och har en Perkins på 29 hk.) Det har varit vid översegling till Gotland bägge gångerna. Vi har seglat för samma bog i kanske 9-10 timmar och när motorn ska startas så "klonkar" det bara till i startmotorn och sedan blir det tyst. Motorn dras inte runt alls. Batterierna var laddade, bränsle kom fram. Första gången startade motorn igen efter att vi legat still några timmar. Andra gången monterade vi ur startmotorn och testade den på en verkstad. INGET fel! Monterade tilbaks och testade igen. Vid tredje försöket gick motorn plötsligt runt och startade. Kan det bli vatten stående i avgasröret och göra motstånd så att startmotorn inte orkar dra runt? MVH Patrik Lorentzon, seglar en Swede 38.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Patrik Startmotorns kuggar kan hamna mitt för kuggarna på svänghjulet och startmotorn drar inte förrän kuggarna kommer i ingrepp. Det du hör som ett klickande är när startmotorns drev träffar kuggarna och inte kommer in i grepp. Försök att baxa motorns svänghjul via generatorremmen, sätt inget vertyg på svänghjulet utan att stoppen är utdragen, motorn kan i värsta fall starta med skador som följd. Detta är ett problem som uppstår på vissa motorer, oftast hjälper det med flera startförsök, om inte baxa motorn. Hälsningar Ove
Gunnar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 11:37

Gunnar:

Jag hade för några år sedan ett liknande problem. Startmotorn gick inte alltid igång trots att det small till i startreläet när jag tryckte på startknappen. I mitt fall så visade det sig vara startreläets kontakter som var utslitna och oxiderade. Efter byte av relä så fungerade allt normalt. Hälsningar Gunnar