Hoppa till huvudinnehåll
sxk41
Senast inloggad: 2014-10-27 - 11:39
Slirande S-20 drev.

Hans Larson:

Hej har en VP 2003 med S 20 drev och enspaksreglage. Nu har jag svårt att få drivläge framåt att ta tag från neutralläget, back går in perfekt. Skall finnas någon form av justering via några brickor vid backslaget. Tacksam för tips hur?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Det kan förståss vara en justeringssak på vajern. Om detta har kommit plötsligt kan det också vara att växelföraren som flyttar "clutchen"(den som kopplar in fram eller backdrevet) uppåt/nedåt är sliten (kanske på grund av låg oljenivå?). Om oljenivån är lite för låg så slits växelföraren ut på väldigt kort tid och då upphör växlingsfunktionen relativt snabbt. Växelföraren är dock lätt att byta. Man lossar enket "luckan" på drevets BB-sida med fyra skruvar och drar sedan ut hela mekanismen. Kolla med en Penta verkstad dom kan förståss det här. Tänk på att en sliten växelförare (som har en slityta av någon "mjukmetall") också kan orsaka att metall-spån kan finnas i botten på drevet. Seglarhälsningar Stefan K, BTN
sxk41
Senast inloggad: 2014-10-27 - 11:39

Hans Larson:

Hej Stefan och tack för tipset. Tyvärr gick det inte att justera bort broblemet. Har nu moterat bort växelföranen, visst är den sliten, men inte så mycket, verkstadkillen var tveksam, men jag har iallafall beställt en ny. Vad gäller oljenivån så är den strax över nedre markeringen. felet har uppstått relativt snabbt. Återkommer med resultat när jag fått den nya växelföraren och monterat in den. Hans L