Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Ska byta motor

Christer:

Hej Båten är en Polca 28 med en yanmar YSE8 som nu börjar bli lite trött(26år) maxgas 4.5 knop på GPSen i strålande sol och vindstilla och ingen ström att tala om, mot 10 ms i nosen max 2 knop på fullgas:-(. Funderar idag på yanmar 14 eller 21hk då dessa verkar passa ganska bra på befintlig motorbädd och utrymme finns för båda storlekarna i mitt motorrum om jag mätt rätt :-). Sökt på nätet om tips inför motorbyte och det jag hittat känner jag mig inte riktigt nöjd med innan jag tar itu med detta projekt. Så vad jag söker är råd och tips om vad jag ska tänka på innan, var noga med det, checklista eller liknande osv.. tar mao emot alla tips eller länkar om installation av motor. Rak axel ska kanske tilläggas.

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:04

Hasse Svedberg:

Jag håller på att planera ett byte av YSE8 i min Compis. Den har gått 29 år och går fortfarande bra. Den startar tex normalt på första kompressionen, även vidförsta start på våren om jag inte haft isär brä-systemet. Det börjar ändå att kännas som rätt tid att byta till en ny motor med högre effekt, större generator, lättare, enspaksreglage och allt monterat på motorn samt 3-bladig propeller. På Compis har bakre motorfästena blivit vända uppåt och motorbäddens bakre del 96 mm högre än den främre. Av den anledningen samt att breddmåttet är relativt litet 360 mm så blir valet mer begränsat (om man inte vill göra en helt ny motorbädd. För övrigt är det gått om plats. Sjöbergs Marin och Motor föreslår i mitt fall en Beta på 13,5 hkr för vilken vi försöker komma fram till en så billig och enkel ändring av bädden i kombination med en ev smärre åtgärd på motorn. Det viktigaste att tänka på förutom bädd och totalmått är att man kommer åt samtliga servicepunkter. En större motor fordrar en annan propeller som måste få plats. Räcker den gamla tanken när man tar ut större effekt? Hasse S