Hoppa till huvudinnehåll
oarna12
Senast inloggad: 2012-05-08 - 15:34
S-drev, strömningsdamasken lossnar

Bengt Söderlund:

Jaf har köpt segelbåt med VP S-drev i år. Då jag tog upp båten såg jag att den s.k. strömningsdamasken, som sitter mot utsidan av båtbotten, hade lossnat och låg draperad över propellern. Hur fäster jag lämpligen damasken mot båtbotten på ett hållbart sätt?

Pär (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:44

Pär:

Hade samma problem efteranvändning av PL400 använde då kontakt lim efter det satt damasken
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej Pär varför i hela friden har du använt PL400? Nytt gummi/skrov kan man acetontorka först. Sedanätt uppruggning av gummit med sandpapper, lätt slipning på skrovet med sandpapper och sedan traditionellt lösningsmedelsbaserat kontaktlim (t.ex. Casco) på båda ytorna, varmluftpistol c:a3-5 minuter så att limmet är helt torrt. Sedan trycker man upp gummit mot skrovet, det "hugger" direkt. Jag har haft Volvo S-drevs motorer sedan 25 år bakåt, i 4 olika båtar och har aldrig sett något strömningsgummi lossa en enda millimeter, de har suttit som "berget". Stefan K, ordf, BTN
Pär (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:44

Pär:

Ja det var ju det jag skrev att PL400 inte var bra och att jag sedan använde kontaktlimm med gott resultat
Lennart (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:44

Lennart:

Ja, noggrann rengöring och kontaktlim är rätt. En förbättring är att efter fastlimmningen jämna av kanterna mot strömningsgummit. Använd exempelvis Sikaflex och spackla det mot gummits kanter. Därmed undviks att det förbiströmmande vattnet kan "ta tag i" gummits kant och ev tränga in under gummit så att det lossnar.