Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Propellerberäkning

L Persson:

Min gamla propeller har skadats av för mycket kanalfärder och flytande grenar och kaviterar rätt mycket när jag startar. Jag vill göra en propellerberäkning för att se om jag hade en optimal propeller och för att kunna leta på marknaden för nya och begagnade propellrar. Finns det någon länk där man själv kan knappa in variablerna; längt i och bredd i vattenlinjen, motorns effekt och varvtal etc och räkna ut lämplig propeller?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:54

Seawolf:

Det brukar fungera bäst att utgå från den båttyp du har, eller en snarlik. Sen kan man göra en mycket bra gissning hur fort den kommer att gå med rätt propeller med en viss motorstyrka. Hut fort beror i sin tur på fast eller folding. Om folding, spelar typ och fabrikat viss roll. Baserat på motortyp och backslagstyp och utväxling får man sen ett propellervarvtal. Då har man vad som behövs: propellervarvtal båtfart motoreffekt Från de uppgifterna är det lätt att ta fram deplacerande fritidsbåtars propellrar via de formler som finns i bla. 'Principles of Yacht Design'. Min Excelversion: http://www.batteknik.se/propeller23bladig.xls kan gå att använda. Vill du maximera egenskaperna för gång mot kuling och motsjö, lägg motorvarvet lite (5%) över mitten av rekommenderat område från motorleverantören. (leder till högsta maxeffekten ) Vill du maximera marschfartekonomi, sänk det motsvarande 5% från mitt i området. Leder till lägre motorvarv vid marchfart.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:54

Hasse Svedberg:

Hur tillämpas formeln om jag har begränsat utrymme diametralt? Vad blir resultatet med 3-bladig fast och max prop-varvtal 1380 rpm ( 15 hkr@3600) och max 14" diam och max 7 knop?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:54

Seawolf:

Om jag förstår Hasses förhållanden rätt blir det för 3-bladig fast propeller: Effekt 15hk Propvarv 1380 rpm fart 7 knop Beräknat: 3-bladig teoretiskt= 15,2" x 9,7" Man anser att en tum går att flytta mellan stigning och diameter, i så fall en 3-bladig med 14" x 11" Eftersom stigningen blir lite för stor, så får man bra driftekonomi vid halvgas, och det kan därför vara lönt att satsa på att få max drag med kuling i nosen. Därför kan man göra beräkningen igen med 5% högre motorvarv. Då får man : Effekt 15hk Propvarv 1449 rpm fart 7 knop Beräknat: 3-bladig teoretiskt= 14.8" x 9,4" I det fallet blir en verklig propeller som får plats: 14" x 10" Här är då stigningen fortfarande lite högre än teoretiskt, så halvfartsekonomin är OK, samtidigt som man får max dragkraft på fullgas. Detta senare skulle jag rekommendera.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:54

Hasse Svedberg:

med de 14"x9" som vi diskuterat. (Jag har haft 14"x 11½" med 8 hkr@ 3200, red 2,96, 2-blad vid 6 knop. Jag har dock aldrig mätt varvtalet men det var leveransstandard). De 9" stigning vi kommit fram till ger väl ca 30% slip utan vartalshöjning medan dina 10" ger 38% utan resp 41% med +5% på vartalet. Min gamla motor ger spec-mässigt 8 hkr, vilket är att betrakta som nödeffekt (= ett svart moln bakom båten). Det betyder att man max har kunnat plocka ut kanske 7 hkr vid ca 3000 rpm (även med tanke på dagens diesel). Den effekten kommer jag att ta ut vid ca 1800 rpm, vilket är halva motorvarvtalet och det verkar väl OK?
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:54

Hej. För att få bort vissa vibrationer har jag för avsikt att byta 3 till 4bladig propp. Använder idag en 20x20 tum och effektmässigt stämmer den bra, men av utrymmesskäl vill jag gå ner till 19 tum  diameter. Finns det någon regel eller lathund som beskriver beräkningen generellt. Om man har en 20x20 3blad och vill använda en 4blad ska man då gå ner en tum på stigningen eller?  Blir slipet mindre med 4 bladigt?   Honduras 20 knop