Hoppa till huvudinnehåll
jan martinsson
Senast inloggad: 2016-10-13 - 10:46
Propeller

jan martinsson:

Har gjort ett motorbyte till en 20 hästars motor med ca 3200 i toppvarv och 2200 i så kallad bästa utnyttjande. Jag har en IW 31 med 7,45 m i vattenlinjen och bredd 2,7 m.Dep 3600. Jag fick först erbjudande om en 3-bladig propeller men eftersom jag haft 2-bladig tidigare så ville jag även fortsättningsvis ha 2-bladig. Problemet är att jag inte får någon fart på båten. Vid ca 2100 varv gör jag mellan 3,4 till 4,3 knop beroende på med eller motvind. Vid fullvarv gör båten 5,6 knop allt mätt i lungt vatten. Kan man inte ha en 2-bladig propeller till motorer över 10 hästar eller vad är det som är fel. Jag har relativt trångt mellan axwel och båt.Tacksam för svar.

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Komplettering rekommenderas med uppgifter om nuvarande propellers diameter och stigning och detsamma för den erbjudna propellern. Det är uppgifter som kan underlätta för den som vill svara.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Dina fartuppgifter verkar väldigt låga. Är de GPS-mätta? Om du nyligen har bytt till en annan motor så ingår det normalt i leveransen att man beräknar rätt propeller. Vad är det för motor och backslag/drev? Även Ernst frågor är högst relevanta förståss. Axellutning påverkar också farten negativt. Har du S-drev så kan man ju bortse från den biten. När det gäller 3-bladig folding o även 4-bladigt så finns det normalt ingen anledning till en sådan på motorer under 30 hk (Som kuriosa kan nämnas att rent teoretiskt så är en 1-bladig propeller effektivast). Vissa levererar 3-bladiga propellrar till motorer äna ned till 10 hk, vilket medför att man bara kastar dyra pengar i sjön. Hälsningar Stefan Kindeborg, SXK (även Nyköpings Marinkonvertering AB)
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 03:25

Ulf Bergenlid, SXK Btn.:

Komplettering till svar från Ernst: Den information som behövs är uppgift om utväxling i backslaget, nuvarande propellerns diameter och stigning samt uppskattning av min. avståndet från propellerbladets spets till närmaste del av skrovet. /Ulf.
jan martinsson
Senast inloggad: 2016-10-13 - 10:46

Jan Martinsson:

Här kommer lite kompletterande uppgifter. propeller 13:9 Backslag 2:1 Varv max 3600 varav den vid provtur visar att den varvar ut till 3650. axel lutar något men inte speciellt mycket..... Det är rätt trångt för propeller vet ej exakt hur långt till närmaste del av skrovet. Jag har dock talat med andra IW-båtägare och de har inte haft några problem med axel och propeller. Tacksam för svar.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 03:25

Hasse Svedberg:

Jag har just börjat på att studera ett ev motorbyte i min Compis 28 med Yanmar YSE 8 med idag fast 2-bladig propeller (14/11”). Diametern 14” är max pga utrymmet. Vid besök idag hos ett företag beträffande en ny motor på 13,5 hkr kom frågan om propeller helt naturligt upp eftersom både effekt och varvtal är högre. Rekommendationen var i mitt fall helt klart en 3-bladig 14” och ev då 11” stigning. Då har jag prioriterat förhållandet vid motorgång och tar det något högre motståndet under segling. (Jag har inte plats för en folding.) Mattias Bergströmner beskriver i www.compisseglarna.com hur han har bytt till en 3-bladig med bibehållen motor. (Välj Compis 28, Förbättringar, Propellerbyte), Artikeln är intressant även om uppgivna siffror kanske kan diskuteras. Min båt gör med min 2-bladiga vid fullt effektuttag 5,7-5,8 knop (beväxningsberoende.) Hasse S
erot
Senast inloggad: 2013-03-17 - 16:02

Jag har en Albin Stratus med Yanma 3YM30 Bacslaget KM2P-1. 2,62. Propeller Volvo Penta 3-bladig foldin. 17:11.

Motorn maxvarvar 3850R/m, rekomd. 3600R/m. Jag är inte nöjd med denna propeller av fler orsaker har därför för avsikt att byta ut denna till en 2-bldig folding ,ALCO 17:13. Kommer detta att fungera bra?

                Tore Henriksson 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Idealt skulle du ha en 19" X 10", men enligt regeln att man kan flytta c:a 1" från diameter till stigning så kan 17 x 13 funka någorlunda. Helst skall du ha lite större diameter än 17".

Du missar då lite råstyrka mot kuling och grov sjö, men du vinner i lite högre marchfart vid lagom motorvarv. Och får marginellt bättre bränsleekonomi. 

Men räkna gärna själv med: http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls (Formeln är från SSPA (f.d. statens skeppsprovningsanstalt). För foldingpropeller, dra av 5-10% av motoreffekten vid motorns maxeffektvarvtal.

Din trebladiga verkar vara riktigt dimensionerad, men jag gisar att du brottas med korrosion och/eller beväxning på den. Alcos propellrar är av marinbrons och bör inte ha zinkanod, om man är säker på att den inte är utsatt för läckströmmar från elsystemet.

erot
Senast inloggad: 2013-03-17 - 16:02

 Tack för upplysningen. Jag hittar inget fel på den 3-bladiga foldigprop.. Det är ett varv som monterat den. Kann bladen vara monterade i fel ordning? Jag får krafiga skakningar när jag slår back med högt varvtal.Om jag monterar en fast 2-bladig propeller och ställer bladen lodrätt vid segling, finns det uppgifter på hur mycket det bromsar gämnfört med en folding.

     Tore henriksson

 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Om bladens kuggar går i varandra så det verkar Ok, samt att den går ihop med balden symmetriskt nära varandra (respektive går ut mot sina ändstopp samtidigt alla tre) så är den inte felmonterad. Däremot om det finns för stort glapp i kuggarna så kan bladen vid back (då propellerbladen inte varken är helt inne eller ute)  hamna lite olika långt ut under ett propellervarv, vilket kan skapa obalans och "skrammel".

Propellrar med vridbara blad kan ge relativt lågt propellermotstånd, beroende på fabrikat och modell. Men risken för vibrationer är nog kvar vid back för många typer. 

erot
Senast inloggad: 2013-03-17 - 16:02

Tack för upplysninngen. Det troliga är att det är för stort glapp i kuggarna på den nya propellern, den utbytta 3-bladiga propellen av sammma fabrikat fungerade utan skakningar. På flarågan om fast 2-bladig propeller menar jag att jag låser propelleraxeln så att   bladen kommer i lodrätt läge och därmed i skugga av båtskrovet, minskar det motståndet? Rekomenderar du 19x10 även på en fast 2-bladig.

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Propellern på en Stratus är väl ganska fri från "skrovskugga". I så fall kommer läget på den inte att ändra släpmotståndet särskilt mycket.  (På en typ långkölad båt med urtag för propeller kan en sån inställning göra större skillnad).

Men annars är nog 19x10 rätt för normala skapligt utformade 2-bladiga propellrar, även om andras beräkningar oftast skulle ange omkring 18*11.