Hoppa till huvudinnehåll
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35
Problem med skruvförband under vattenlinjen.

Björn Johansson:

Hej! Jag har ett delikat problem: Propelleraxelns aktre yttre hylsa, den med det aktre propelleraxellagret, (vad den nu kan heta mer korrekt?) har lossat. Den satt fastskruvad med två r/f bult, M10 tror jag, som var gängade direkt i plasten i aktre delen av kölen. I mitt tycke ett märkligt sätt att fästa denna hylsa på en svensk kvalitetsbåt (Nimbus -82). Nu till frågan, detta måste ju åtgärdas, frågan är bara hur..? En enkel lösning känns nära, men tveksam?? Plastic Padding har någon produkt som man kan gänga i, kan det vara något? I andra sammamhang finns det ju ersättningsgängor att tillgå, exempelvis satte jag in en sådan en gång i ett topplock till en utombordare, då tändstiftets gängor var slut, finns det liknande gängor för undervattensbruk? Eller skall man tillverka en slags gängad hylsa i syrafast med invändiga gängor för inplastning i kölen? Eller kanske enklast men dyrast, att låta ett reparationsvarv laga detta? Någon som har ett bra förslag? Bj.

Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Stephanie:

För att kunna ge korrekt råd inför åtgärd så bör du bifoga en bild eller skiss hur montaget ser ut. Att generalisera att äldre och en del nyare Nimbus är en kvalitetsbåt har många en delad uppfattning om. Återkom så ska vi hjälpa dig.
Björn Johansson (Bj) (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Björn Johansson (Bj):

Då infogar jag en bild. De båda bultarna satt i det mindre hålet ovanför propelleraxeln, och i ett likadant hål nedanför densamma.jag kan inte se annat än att dessa båda bultar var gängade direkt i plasten, har petat med en lång skuvmejsel i hålen och finner inget metalliskt i dessa. Hur skall jag göra? Bj.
Bifogade filer
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Det finns rostfria insatsgängor men risken är ju att Du får tillbaka samma problem. Går det att fälla in ett par rostfria bitar vinkelrätt mot bultarnas längdaxel ungefär som vissa möbler är hopsatta ? Dessa förses med gängade hål.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Klart att det går att fälla in ett par rostfria plattjärn med gängade hål. Men jag vill gärna undvika sådana ingrepp i kölen. Kan ju bli problem med delaminering och frostsprängning etc. Jag funderar just nu på om jag skall låta tillverka en platta i syrafast stål med samma profil som ytan där axeln kommer ut, och i denna platta ha gängade hår i vilken stävlagret sitter fast. Bara det, hur skall jag då fästa en sådan platta..?
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Tomas:

Enkelt vore väl att först pula in lagom mängd epoxyspackel i hålen, sen vaxa bultarna och smeta in dem med samma epoxyspackel och trycka in dem på plats. Försök att fylla hålen så fullständigt som möjligt. Låt härda och gänga ut bultarna -- som ju var vaxade. Epoxyspackel borde hålla mycket bättre än den gamla glasfiberplasten och pluggen borde ha tillräcklig anläggningsyta för att sitta kvar. Ev kan man ju först borra upp hålen nån millimeter eller två för att epoxypluggen ska bli rejälare och anläggningsytan till glasfiberplasten ännu större. Eller är det för enkelt ?
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Roger Ryberg:

Är inte stävlagret skruvat på hylsröret, som sitter fastplastat? Skruvarnas uppgift är väl bara till förhindra att lagret skruvar upp sig?? Något annat har jag då aldrig sett.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Roger: Jag skulle ju förstås även fotograferat hylsan med lager... Denna är ju iallafall en sådan där standardgrej som jag sett på många andra båtar, ett vattensmort laget inuti en hylsa av bronslegering, som är fäst i båten med en fläns med två bultar. Se profilen på min bild, där det saknas bottenfärg. Ingenting av detta sitter alltså fastplastat i båten. Tomas: Jag var ju först inne på denna grundídé, men tänkte inte på epoxi... kan ju vara värt att prova. Man är det brukligt att gänga i epoxyplast när det gäller sådana här reparationer? Ja, jag ställer också samma fråga... det låter för enkelt... Bj.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Roger Ryberg:

nog har väl hylsan en invändig gänga i framkant och röret som man skymtar där inne en utvändig dito?
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

STURE:

Borra upp hålen litegrann så att de blir rena invändigt, därefter med epoxi plastar du fast 2 st pinnbultar som får sticka ut den längd du behöver. Därefter monterar du flänsen med brickor och muttrar. Sen borde det väl vara klart?
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Björn J:

Roger: Nej, inga gängor någonstans. Sture: Ja det låter ju enkelt och bra. Möjligen jan jag ju förse den innersta delen av pinnbulten med genomgående saxpinnar eller liknande för att den skall sitta bättre fast i epoxyn. Tack för det! Bj.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Tomas:

Stures förslag med pinnbultar (i brons, i rostfritt?) låter bättre än mitt med vanliga bultar. Istället för inre saxpinne borde det räcka med att borra/slipa några hål/avfasningar på den inre delen av pinnbulten. Men egentligen tror jag inte det behövs alls -- gängorna ger nog tillräcklig anläggningsyta. Och slipytorna kan bli rosthärdar. Och teoretiskt skulle det ju kunna finnas behov att nån gång i framtiden gänga ur dem också ....?
naffatS (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

naffatS:

Samma sak hände mig en gång när jag hade bytt cutless-lager och fann att bultarna bara snurrade på gängen.Då borrade jag hålen 4-5 cm djupare och gängade i botten (Har man inte tillräckligt lång gängtapp får man svetsa eller hårdlöda på en förlängning)Därefter blåste jag rent hålen och skruvade i rf gängstänger som jag kletat in med epoxy-lim på hela den del som satt i hålet.När allt härdat var det bara att trä på locket/flänsen och trä på brickor och låsmuttrar och kapa bort det som stack ut för mycket bakom med vinkelslip.Det där hände för många år sedan och jag har aldrig haft problem med den detaljen sedan dess.Vill man köra med både hängslen och livrem kan man även lock-tajta muttrarna. Jag gjorde det inte.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag tackar er alla igen! Det får bli så, epoxi och en gängad stång. Följdfråga då.. Var någonstans i Göteborgsområdet får man tag i en sådan gängad stång som dessutom är rostfri, eller helst syrafast? Bj.
Johan Prison (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:57

Johan Prison:

Både Clas Ohlson och Biltema har rostfri syrafast gängstång i 1 m längder.