Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:07
Olja till propelleraxeltätning

Ola B:

Vilken olja skall användas i propelleraxeltätningen? Det går en slang ifrån tätningen som enligt uppgift skall fyllas med olja. Jag tycker den tar slut snabbt, men det läcker inte. Har rekommenderats vanlig motorolja, är det korrekt?

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:20

Lars-Göran Sandgren:

Det ska vara SAE 90 olja. Jag tror att det är samma kvalitet som till utbordares växelhus (i alla fall använder jag det p.g.a. tubförpackningen som är lätt att fylla med) Slangen kan du nog inte använda för påfyllning. Den är avsedd för att ta upp expansionen av oljan då den blir varm, ev kanske ev vatteninträngning kan ses i slangen (?). Du fyller (åtminstone så på min) genom att skruva bort den nippel som slangen sitter på, och fyller (ur tuben) genom hålet. Det kan ju faktiskt läcka ut olja på sjövattensidan utan att du ser det. Dock kan man fundera över varför det i så fall inte tränger in vatten. När propaxeln snurrar kanske det blir speciella förhållanden som skapar olika tryckzoner?. Det kan vara värt att montera bort tätningen och byta simringar (packboxar) och kolla så att inte axeln har slitspår vid tätningarna. (tänk på hur packboxarna ska vändas vid återmontage) Man kan förlänga (eller ev. förkorta) slangen en gnutta för att på så sätt flytta tätningarna till fräscha slitbanor på axeln.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har en Rodahl axel. Använder hypoidolja sae 90 (transmision/bakväxelolja), luktar fa... Har dragit upp en liten behållare (bromsvätskebehållare) strax ovan vattenlinjen då kan inget vatten tränga in bara olja läcka ut. Får byta simringar vart 7de år. http://www.rodahl.se/produkter/axelsystem/antivibration/rodahl/rodahlframe/rodahlframe.html
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:20

Georg:

Så här gör jag på min segelbåt, som har en genomföring som påminner om den du och L-GS kortfattat beskriver. Jag fyller på med vanlig motorolja i slangen som går upp från tätningenfrån tätningen. Oljenivån är då kanske 60 cm ovanför propelleraxeln. Jag brukar behöva fylla på c:a 3-6 cl varje vår. Det har fungerat i 10 år för mig.
Joachim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:20

Joachim:

Olja som står högt upp i slangen alternativt en oljebehållare med olja kan göra att olja i onödan läcker ut i akterstävlagret(vattensmort cutlesslager av gummi) och skadar detta? Är det någon som vet hur det förhåller sig?