Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Öka effekt på 15hk.

Mikkel Öhrman:

Hur gör jag om jag vill öka effekten på min suzuki 15hk? Den är köpt hösten 2002, då den är två-takt bör man bara kunna öka soppa tillförseln och den skulle få större effekt, vet ej vilken kubik det är på cylindrarna, men är nästan säker att det går att få ut mer än 15hk då det går att klämma ut 20kw (ganska lätt) ur en 125 mc, så någon som har några ider/tips? Tacksam för svar!

forgus31 (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 04:48

forgus31:

Det går inte att bara öka bränsletillförseln. För att öka effekten måste storlek på insug och utblås ökas upp så motorn har möjlighet att öka varvtalet och därmed effekten. Kolla om motorn har en strypning till lägre effekt. Ibland kan samma motor finnas i ett par effektmodeller. Att ha rätt propeller kan också ge effektökning. Många båtar som inte planar ger för lågt varvtal på motorn och därmed lägre effekt än märkeffekten. Man får dock en tystare motor vilket ibland uppskattas mer än hög effekt. I hård vind och motsjö skulle en lägre stigning på propellern ge extra ork för att komma fram mot vinden med bättre fart.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 04:48

Stefan:

Hej, är inte Suziki 15hk en redan "trimmad version" av deras 9,9hk? Marina motorer till motorbåtar går betydligt tuffare än motsvarande motorer till bilar eller MC. Båtmotorer körs inte sällan "i ständig uppförsbacke" och är tillverkade för en helt annan driftsprofil än vägfordon. En 15 hk båtmotor brukar ha en cylindervolym på 250-300cc. Motsvarande MC motor på c:a 250cc har kanske 30-40 hk. Denna toppeffekt utnyttjas ofta bara vid accelerationer i korta tidsperioder. Trimma den går säkert. Enklast är nog att göra så att bladventilerna vid insuget kan öppna lite mer... Livslängden blir dock betydligt kortare om man kör på full effekt långa perioder. Stefan K, BTN