Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Mutter på propelleraxel

Mats Broberg:

Hej, Genom olika missöden har jag nu på verkstadsbänken en propeller med gamla Penta-konan, en 25 mm propelleraxel med samma kona men inget spår för kil - och som saknar kronmutter och saxpinne. Alltså, några frågor så här två veckor innan sjösättning: 1: Några risker med att en propeller utan kil skulle börja rotera på axeln? Lite olika besked beroende på vem man frågar. Förra axeln hade kil, men den axeln gick till de sälla jaktmarkerna. 2: Är låsmutter med nylonlåsring ett alternativ till kronmutter med saxpinne? Låsmutter med nylonlåsring används ju exv. på röjmotorsågar e.dyl. Jag kan köpa en kronmutter, men vill helst undvika det eftersom det kräver omsvarvning av en distanshylsa som satt mellan muttern och propellern. Inte så att jag vill låta snålheten bedra visheten - men vill gärna låta BTN och ni andra säga sitt innan jag lägger ned 4000 kr på ny axel med ISO-kona och ny propeller... Tack! /Mats

Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:18

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej, Mats! Det är naturligtvis så att det normala är en kona och kil. Det finns ju även ISO standard för både kona, kil och mutter. Att det ska fungera utan kil blir tyvärr bara spekulationer. Det säkra är förståss att följa standarden vilket också är bra den dag man måste byta propeller. Föreslår att du pratar med Rainer på Cappela eller någon på Leemhuis i Hallstahammar om detta. Dom jobbar ju med sådant här hela dagarna. Hälsningar Stefan
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:18

Roger Ryberg:

Du borde väl kunna hitta en mindre verkstad som fräser ett kilspår åt dig för några hundra. Chansa inte på att köra utan kil! Istället för kronmutter kan du använda två muttrar, dvs mutter + låsmutter, det har jag gjort i alla år.
Mats Broberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:18

Mats Broberg:

Hej, Tack för info. Jo, det blir nog en ny axel med ISO-kona, ny propeller och korrekt kronmutter. Dumt att chansa på en sådan viktig del av båten, som ni mycket riktigt påpekade. MVH, Mats