Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:55
Motortassar/RB backslag?

Kalman Exner:

Hej Alla! Har en gammal MD1A med RB backslag, den med kona. Prop-axeln måste röra sig fram/bak 7 mm i vardera riktningen. Trycklager och därmed flexikoppling och CV koppling utesluten alltså. Vill sätta gummifötter på motorn ändå. Har hört att man skall ha nån "flexi"gummiskiva mellan flänshalvorna backslag-proppaxel. Dessutom skall den fastmonterade fettsmorda tätningen propaxel/hylsrör göras flexibel med en gummislang och man flyttar fram tätningen till slangens främre ände. Någon som har erfarenhet av detta? Båten är en Fin§Gal Tacksam för svar. Mvh Kálmán

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-01 - 22:09

Ove Thorin:

Hej Det borde inte vara några problem med att sätta gummikuddar på din motor. Jag har satt på en linskärare som sitter mellan propeller och hylsa och där föreskriver man minst 5 mm mellan linskäraren och hylsan på 25 och 30 mm axel för att motorn flyttar sig något framåt på gummikuddarna vid drift framår. Det måste vara samma förhållande mellan propeller och hylsa och du får då ta detta mått när propellern är närmast hylsan. Du måste ha något flexibelt mellan hylsan och axel, antingen en tätning med gummislang eller också en gummipackbox (Black Jack) om den passar på hylsan. En Black Jack är nästan helt underhållsfri, du trycker i lite fett innan sjösättningen och luftar efter sjösättningen så att vatten står mot tätningen och kyler och smörjer, detta är allt. Jag haft min sedan 1984 och den har ännu inte läckt en droppe. En flexibel koppling mellan propelleraxel och backslag är bra då den tar bort en del vibrationer och mindre vinkelfel, den bryter också den elektriska kontakten mellan motor och vatten men är inte nödvändig. Bifogar en bild på Black Jack. Här är en länk till den flexibla kopplingen http://www.capella.se/produkt.asp?kategoriID=2&produktID=49&a=4 Hälsningar Ove
Bifogade filer