Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Motorkuddar

Gödde:

Hej. Jag har monterat en flexibel koppling mellan motor och propelleraxel på min segelbåt. Jag har även moterat ett lager (plastat direkt i skrovet) på propelleraxeln direkt efter kopplingen, för att ta upp både radiella och axiella krafter. Min fråga är nu om man bör byta motorkuddar eftersom de verkar "onödigt mjuka" nu när axeln är uppstyrd. Motorn är en Yanmar 2GM20. Har någon erfarenhet av detta?

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:51

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Motorkuddar ska vara mjuka om avsikten är att minska överföringen av vibrationer från motorn till skrovet. Motorns normala varvtal ska ligga över det varvtal som motsvarar resonans. Detta kan innebära att man får öka tomgångsvarvtalet något.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:51

Hasse Svedberg:

Din fråga berör det mest komplexa problemet och bara den som har exakt samma konfiguration som du kan ge ett svar som du kan våga lita på. Du bör ta kontakt med någon erfaren servicetekniker för motortypen! En intressant fråga är: vilken var orsaken till att du har ändrat din installation? Var det pga vibrationsproblem och var det i så fall något som ökat med tiden? Dämparna åldras med tiden och mår inte bra t ex av dieseloljespill. Jag hoppas att du kommer fram till en bra installation och att du senare berättar hur det blev!
Gödde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:51

Gödde:

Tackar för svaren. Syftet med installationen var att minska vibrationerna från motor och ev. propelleraxel. Resultatet blev mycket bra över nästan hela varvtalsregistret, och egentligen är jag väldigt nöjd. Men allt går ju att förbättra och man vill ju gärna komma så nära "tyst och vibrationsfritt" som det bara är möjligt. Motorkuddarna är från 1988 och har nog åldrats en del, så jag byter nog till nya med samma hårdhet. MVH/ Gödde
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:51

Ariane:

..är Capella marin i Hammarbyhöjden, Stockholm. De har tabeller på motortyp, vikt på motorn, typ av transmission mm. Resultatet blir lämplig typ av motorkudde och mjukhet. Jag installerade en motor för några år sedan, vilken var levererad med alldeles felaktiga kuddar. Efter ett "nästan - haveri" av motorn, hjälpte firman mig att dimensionera nya motorkuddar. Den flexibla kopplingen Du talar om misstänker jag är en Scatra-koppling eller likn. Jag har en sådan. Förhoppningsvis har Du monterat kopplingen mot ett kraftigt tryckskott, som kopplingen sitter fastskruvad mot via egna gummibussningar. Har du plastat fast hela kopplingen, lär Du nog höra transmissionsljud från axel och propeller när de snurrar. Carlmagnus. http://www.capella.se/produkt.asp?kategoriID=2&produktID=47&a=4