Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
MOTOR, VP2001, LÅG KOMP

Fredde:

Vänner, Jag har en NF-segelbåt med en VP MD2001, en cylindrig diesel. Jag köpte den förra våren och den var lite trög att starta, jag borde självklart varit mer misstänksam men men men... Med startgas har den gått att starta och när den väl går så går den jämt å fint. Nåväl nu i sommar så har den varit tjurigare och tjurigare på slutet så jag lämnade av den vid Micab på Lidingö. De tog kompressionsprov som är kring 12:1 mot börvärdet 20:1. De verkade hellre sälja mig en ny motor för 50+ och ville kanske vara så ärliga så att de tyckte att en 20 år gammal sjövattenkyld motor kanske inte är värd att repa. Jag kan väl tycka att det borde gå att ordna, vad har ni för tips`?? Mina tankar är att först lyfta enbart toppen och kolla ventiler, ventilsäten samt topplockspackning, samt kika ner i cylinderloppet. Om inte topprenovering fungerar och/eller om cyllen ser repad ut så får man väl ta ur hela paketet och hona om cylindern och byta kolv + ringar m.m. Vad tror ni? Vad annars kan man göra? Har ni andra tips eller råd?? Mvh /Fredrik

Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

Stephanie:

Många byter sina gamla motorer inte enbart p g a slitage o korrosion utan för att få allt nytt inkl generator, instrument mm. Man måste dock väga in besväret med installation av ny motor mm. Blir den totala kostnaden t ex 70 000:- så stiger båtens värde med kanske 30 000:-. Är man lite händig så kan man själv ta loss toppen och undersöka ventiler , säten o styrningar. Verkar detta ok återstår kolvringar och ev cylinder vilket är mer avancerat och kostsamt. Tänk också på att efter 20 år i sjövatten kan motorn vara rostig i alla ytor med sjövatten. Att låta en firma montera ut motorn och total-renovera den samt återmontera verkar vara att gå för långt. Bättre då att montera in en ny - som inte behöver vara Volvo-Penta!
mikolaj frisch (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

mikolaj frisch:

Hej, innan du går vidare med renoveringsåtgärder köp kompressionsförbättrande medel som bladnas med motorolja. Finns i välsorterade biltillbehörsbutiker. Medlet kan hjälpa under max 2 säsonger, men gör inga under. Är kompressionen dålig måste du renovera motor. Det är inte så komplicerad som det låter. mvh mikolaj frisch göteborg
Fredde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

Fredde:

Hej, Först av allt, tack för alla tips, vad skulle man göra utan såna här forum? Troligen missa en hel del bra råd m.m. Vi demonterade toppen i Måndags, en första kontroll av toppen och cylinder m.m. gav inga självklara indikationer på orsaken. Cylinderväggen hade en vändkant men inte så särskilt markant. Det såg dock ut som om cylinderväggen var lite lite lätt ytrostig vilket vi funderade på. Nåväl, min snälle Far som är rätt kunnig i motorer tog hem toppen till verkstadsbänken för att tvätta rent och sedan slipa in ventilerna, kolla säten m.m. När han nu gjort så så skulle han torka lite rent med lacknafta och han blir lite undrande varför det inte blir torrt när han torkar kring avgasventilsätet... Vi har inte helt konstaterat faktum men allt tyder på att det är en spricka i toppen, troligen orsakad av rost i kylmantlarna som gör att dels kompressionen förstås sjunker samt att det nog läcker in lite vatten i cylindern och det kan förklara varför det var lätt rostigt samt varför det blir svårtstartat, lägre kompression SAMT vatten i förbränningsrummet gör ju inte livet lättare för den stackars motorn precis... Vad GÖR VI NU? Att reparera toppen via svetsning verkar i princip omöjligt, kan man få tag i en bättre topp? Ny lär väl kosta skjortan och frågan är om man vill köpa NY topp till en i övrigt gammal motor, finns begagnade toppar??? Det känns som ny motor eller kanske bättre beggad är enklare men förstår dyrare..... Mvh /Fredrik i huvudbry
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

Pelle:

Drevia i Lysekil har en beg. komplett topp till 2001 motorn.. 3800kr.. Och om motorn verkar fräsch i övrigt, samt att toppen dom har till salu är OK, så kanske det kan vara värt bytet?! Kolla på deras hemsida, http://www.drevia.se och gå in under begagnat så hittar du den.. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu
Fredde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

Fredde:

TACK FÖR TIPSET, men.... Mittåt :) Det kanske inte var en spricka ändå efter lite kontroll... Vi provar att slipa in ventilerna, kolla spridaren, byta lite packningar åssså provar igen. Om det fortfarande är tjurigt så får nog hela motorn åka upp och kolv, kolvringar + cylinder gås igenom Motorn verkar INTE vara så värst gravrostad efter ca 20 säsonger i Östersjön !! Att byta mot en ny för 50-70.000 verkar rätt sjukt om man inte räknar in att en nyare kanske är lite starkare m.m Jag återkommer med mer info senare /Fredrik
Fredde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

Fredde:

Hej, I Lördags var jag å min far på plats för att återmontera topplocket efter att ha kontrollerat spridaren och efter att ha kontrollerat topplocket samt fräst och slipat in ventilsäten/ventilerna. Vi bytte bl.a topplockspackning också. När allt vara åter så försökte vi lufta systemet genom att bl.a vrida på dekompressionsarmen. Vi provade sedan att starta, först utan startgas och sedan med. Till slut startade motorn och gick då snällt. Således är det i princip samma läge som innan topprenoveringen, motorn går bra när den går men är hemskt tjurig i starten. Min far vägrar att tro att loppet (cyl/kolv) skulle vara orsaken genom att vara glappt, han tyckte det fanns alldeles för lite indikationer på otäthet. Frågan är om det kan vara någon form av för dåligt tryck i bränslesystemet? Kan det vara pumpen som helt enkelt inte riktigt får upp trycket så spridaren skapar rätt bränsledimma i motorn?? Eller kan det fortfarande vara en risk för luftläckage bakåt mot tanken via bränslefiltret ?? Nåja, det var knappast bortkastad tid/pengar att utesluta toppen, det känns dock tveksamt att lyfta ur hela motorn bara för att ev. konstatera att cylinderloppet faktiskt är rätt okej det också. Fler tips å råd? Mvh /Fredde
Lennart Walldén
Senast inloggad: 2024-04-07 - 06:50

Lennart Walldén:

Hej, Hade liknande problem förut, bytte ventiler+fjädrar och justerade spridare, men blev ändå inte nöjd. Kollade i tanken och hittade nästan en decimeter dieselslem i botten. Efter en rejäl rengöring av tanken + nya bränslefilter, så startar motorn fint igen. Kan de va nåt? //Lennart
Fredde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

Fredde:

Hej, I Lördags åkte den upp, nu ska vi kolla loppet, enda trista är att en ny kolv + ringar kostar 3900 av VP, lika dyrt som till en Ferrari?? http://www.nyboda.net/motor/ /Fredde
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

Seawolf:

Alla som INTE haft en MD 200X vet oftast inte att dessa motorer är hart när omöjliga att få igång när de är kalla om man inte känner till Volvo Pentas lilla hemlighet med dessa, namligen kallstartsfunktionen. Den aktiveras genam att man i tur och ordning : 1) Lägg i friläge och ge c:a 3/4 - pådragsläge 2) Dra ut stopparens reglage helt, och skjut in det igen helt 3) Starta, och var beredd att dra av pådraget så fort motorn startat. De oilka motorer jag haft av dena typ har samtliga varit nära omöjliga att starta kalla på annat sätt. Med den ovan beskrivna tekniken har de alltid startat inom några sekunder, även vid minusgrader.
danne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:39

danne:

varför häller du inte i litte olja i cylindern då får du reda på om det är kolvringa eller toppen som är orsaken ökat komp med olja så är det ringarna