Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:30
Motor som spottar olja

Kent:

Jag har en Yanmar YSE 8 som vid kraftigare gaspådrag ryker extra mycket och spottar ut svart olja i omgångar via kylvattnet. Någon som kan förklara varför den gör så? Är det motorolja som följer med avgaserna ut och kommer det i så fall via kolvringarna eller ventilstyrningarna? Är det bara att leva med det eller bör man åtgärda det? Gjorde en större översyn av motorn för 3 år sedan då motorn plockades ner och alla lager och glapp uppmättes. Inga mått överskred angivet gränsvärde i manualen. De var inte ens i närheten. Tacksam för tips

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Hade samma problem för ett par år sedan och det var ventilstyrningarna som var slitna. Gör ett kompressionsprov innan du gör något större ingrepp, det kan visa om det är glapp i kolvringarna. Är det bara ventilstyrningarna, så är det betydligt billigare. Hälsn Bengt
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Magnus:

Insprutningsregleringen i gamla Yanmar är ganska råa, och överdoserar vid fullgas så att det blir svart dieselrök. Kan du berätta om din motor har liggande elelr stående cylinder? Ideen med ventilstyrningsglapp är trolig. Om detta är orsaken till den svarta oljan som kommer ut så visar det sig vara värst innan motorn är varm. När man stoppar dieselmotorn, särskilt på motorer som har stående cylindrar (inte bara Yanmar) så finns det olja ovanför vetilstyrningarna, och vid glapp så sipprar den sakta ned i cylindrarna. Vid nästa kallstart fins det då en liten ansamling av motorolja som först skall spottas ut/brännas tills man får balans mellan läckage och ut-transport. Ofta är ett sådant läckage såpass litet att man inte upplever någon besvärande oljeförbrukning, det är mera ett estetiskt och i viss mån ett milöproblem. (men om man inte har stor oljeförbrukning blir miljöeffekten måttlig). Det är inget uppenbart problem för motorn. Om din motor däremot har för hög oljeförbrukning är det dags att fundera på renovering. Som väl är borde det gå att lirka ut topplocket utan att lyfta ur hela motorn för att få dit nya ventilstyrningar.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Sambal:

En YSE8 har liggande cylinder. Det är inte så svårt att demontera topplocket, bara man antecknar hur allt ska sitta ihop. Vid monteringen måste man ha en momentnyckel och bultarna ska sedan efterdras.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Kent:

Magnus. Din förklaring till att motorn ryker kraftigt vid fullgas pga en "rå" insprutningsteknik, verkar trolig. Men det är ju inte bara svart rök utan formligen svart olja som spottar ut. Som jag skrev i mitt första inlägg så gjordes en uppmätning av alla spel och glapp för ca 3 år sedan. Då mättes glappet i ventilstyrningarna upp och låg inom angivna toleranser. Även kolvringarnas slitage uppmättes. Motorn drar annars ingen olja vid normal drift. Motorn har som Sambal skriver en liggande cylinder och det är inte arbetet att utföra en ev renovering som är problemet utan mera vad oljespottandet beror på.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Roger Ryberg:

Om motorn inte drar någon olja så är väl en rimlig slutsats att det inte är smörjolja du ser utan sot från oförbränd dieselolja. I så fall bör du lämna in spridaren för kontroll/justering/renovering.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Arne:

Svart olje og svart ekshaust skyldes kun uforbrent diesel. Rens/skift dyser og grunn juster dieselpumpe vil fikse dette. Røk fra brenning av smøreolje vil som regel være hvit. Slakke ventilstyringer vil gi et oljeforbruk når du plutselig slipper gasspådraget. (Se på gamle Volvo biler B18/B20 når de skifter gear da kommer det en hvit røyk). Dårlige kolvringar gir som regel stort oljeforbruk og hvit eksos. Dieselpumpen din er ikke så veldig avansert med røykbegrensning. Du løser dette enklest vetd å ikke gi så mye gass, men holde deg under det nivået at røken blir svart. Arne
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Kent:

Nog är det motorolja som spottar ut... Men jag ligger ju inte och kör med detta så det är klart att inte motorn drar någon olja. Men Roger, hur kan det bli sot av oförbränd dieselolja?
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21

Jens Andersson:

Får några år sedan körde jag några hundra meter i hamnen med alla luckor och ventiler til ruffen stängda. Min motor tog all luft från ruffen. Efter ett tag kom kraftiga svarta och sotrika avgaser från motorn, så pass så jag trodde motorn pajat. När jag öppnat ruffluckan och konstaterat att svarta och sotiga röken försvunnit insåg jag sammanhanget. Luften tröt helt enkelt för motorn. Det kan inte vara anledningen? Vid högt varv kräver motorn mycket luft.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Kent:

Vid kraftigt gaspådrag/högt varvtal så ryker motorn också svart. Men det är i samband med när kylvattnet i omgångar spottar ut ur avgasröret, som det också kommer svart olja. Det är alltså inte avgaser.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Hasse Svedberg:

Bland det första jag fick lära mig om motorn var att aldrig ha högre oljenivå i motorn än upp till 3/4 av avståndet mellan minmarkeringen som är änden på stickan och max-markeringen. Obs "Oljenivån kontrolleras genom att oljestickan införes i påfyllningshålet utan att gänga i pluggen." I min båt låg motorn horisontellt. En lutande motor påverkar direkt den mätta nivån eftersom påfyllning/mätning sker på motorns främre gavel! Bränsleregleringen hos motorn är mycket enkelt gjord och max pådrag har alltid betraktats som nödeffekt med ett svart moln bakom båten. Av de 8 hkrna kan man nog inte ta ut mer än 7, vilket pga miljödieseln reduceras ytterligare till kanske 6,5 hkr. Men lättstartad är den. Oljan blir alltid svart så fort man häller i den och båtaktern måste tvättas minst en gång i veckan. Det har hänt på motorfronten inte bara i flygplan. Efter motorbytet får man nästan klaga på att oljan är så ren att man har svårt stt se nivån på stickan. Det syns bättre om man lägger den på en bit tidnings- eller hushållspapper! Det räcker också att tvätta aktern varannan månad och som sagt jag skulle inte våga köra den gamla motorn (står fortfarande i garaget) 20 min på max-varv! Hasse
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:57

Sambal:

a) Om din motor var monterad horisontellt hade du kunnat fylla olja till hela markeringen på mätstickan. Rådet att bara fylla till 3/4-delar gäller just de motorer som är monterade med lutning akteröver. b) Nedsotningen av akterspegeln (eller var nu avgasröret mynnar) kan undvikas helt. Montera med slangklämma (rostfri) en 50 mm lång PVC-slang på den utvändiga flänsen på avgasröret. Jag vill minnas att flänsen är 70 mm i diameter på min Linjett 30. Det kan gå lika bra med en avskuren PET-flaska, men den är styv och spricker eller lossnar lättare om den fastnar i något - jollelinan t ex. Visserligen blir PVC-slangen svart på insidan, men det syns egentligen inte. Huvudsaken är att det svarta inte hamnar på det vita skrovet. Heureka!