Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
MD2030, svart rök med avgaserna

Konstantin:

Hej jag heter Konstatin och var en lycklig innehavare av HR 312 Scandinavia, Byggår 1984, med en Volvo-Penta MD2030, byggår 1993, 28hp, 21kW, tills nedan beskrivna felbild iaktogs förra hösten. Jag bor och jobbar i Grekland.Här är erfararna och pålitliga motormekaniker svårt att hitta och jag fick tippset av en god vän Olle i Göteborg att bl. a. rådfråga er om tipps här på maringuiden. Felbild som jag iakttagit: 1. Motorn har aldrig under min ägo sedan 2004 varvat mer än ca 2200 r/min (enligt verkstadshandboken är varvtalet 3600 r/min angivet) 2. Plötsligt i höstas började motorn att avge svart rök från avgaserna, (akterspegel markant svart) 3. Vid tomgång avger motorn ingen rök men vid ca 1500 r/min kommer svart rök 4. Vid belastning kommer motorn endast upp i 1500 r/min vid full gas 5. Oljan har blivit mycket svart redan efter ca 5 timmars körning 6. I luftintaget är det svart sot liknande det ifrån avgasröret 7. Vid motorgång kommer först svag, (vid 1000 r/min) och sedan rikligt, (vid 2000 r/min) luft, (ofärgad) ut från luftintaget! Luftintaget har inget filter utan ett påskruvat galler. Följande åtgärder har vidtagits: 1. Byte av insprutningsnålarna, (alle tre) och genomgång av spridarna, enligt mekanikern var dom igensotade. 2. Inställning av ventilerna enligt verkstadshandbok.Vid denna inställning iakttogs att ena vipparmen var stiftet som trycker på ventilen intryckt i vipparmen så att det inte gör att exakt ställa in ventilspelet 0,20mm. Hur kan detta ske? Vipparmarna verkar vara av aluminium med intryckta stift av stål. Jag skruvade av ventilkåpan och bifogar bilden der ni kan se till vänster undre delen av kåpan ligger ovanför den cylinder som vipparmsstiftet är intryckt eller utsliten. Den här delen är klibrig jämfört med delen till vänster som är torrare. Samma bild visar luftintagen klibrig för cylinder 3 och sotiga dom övriga. 3. Lyft av topp, rengöring samt byte av alla packningar Åtgärderna uppräknade ovan ledde tyvärr inte till någon förändring av felbilden. Har någon av er iakttagit liknande symptomer. Kan bränslepumpen orsakat detta, pga dålig diesel eller ventilen för luftintaget inte sluter ordentligt? Mvh Konstantin

Bifogade filer
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:24

Stefan K:

Hej! Av varvtalet 2200 r/m att döma så verkar det som om propellern är helt fel. För stor stigning/dia eftersom det tydligen har varit så hela tiden. Det är inte bra för motorn att den går "för tungt". Vad har du för fart med växel i på tomgång? Motorns max. varvtal borde ligga i närheten av 3600 r/m. Annars mår den inte bra vid hög belastning. Hur många timmar har du kört se´n 1993 (och framförallt vilken driftsprofil)? Har du gjort kompressionsprov? Vad har du för temperatur på insugsluften efter någon timmes körning? Forcerad ventilation med fläkt kanske är klokt om man har båten i Grekland. Man bör sträva mot max. c:a 45 grader... inte över 50 iallafall. Då tar motorn stryk. Tycker att du ska börja med att kontakta en propellerleverantör först o kolla om du har rätt prop. Sedan kontakta Volvo-Penta (i Sverige?) med lite mer data/mätvärden. Kompressionsprov kan väl iallafall göras någonstans i Grekland? Lycka till! Stefan Kindeborg, BTN
Konstantin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:24

Konstantin:

Hej Stefan, tack för visat intresse, även utan belastning når motorn bara 220r-min. Motorn har 2100timmar på nacken, och förra ägaren sedan 1998, sa att han höll 1400-1500 r-min som marchfart och bara vid manöver gav han en pull på 2000r-min. Nu hör det till saken också att jag ca 10h innan symptomet med svarta röken hade temperatur alarm. Jag stängde av motorn med detsamma, ca 30sek. och upptäckte att impellern hade en vinge knäckts men inte gått av. Jag bytte impellern och larmet försvann när jag startade motorn igen efter ca 30minuter och har inte uppträtt igen. Nu har jag haft besök av en erfaren mekaniker som har hållit på med VP motorer i många år och han lokaliserade att cylinder nr. 3 som hade ett klibbigt luftintag var orsaken till rökutvecklingen. Vi körde upp mot 2200r-min så att svarta röken komm och sedan tog han cylinder 3 ur funktion genom att spärra bränsletillförseln och då minskade rökutvecklingen sakta och försvann efter ca 30sek. Han menar nu att ta upp motorn och gå igenom kolvringar m.m. mvh Konstantin