Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
MD17D och sötvattenpump

Joakim Nömell:

Hej på er. Jag är nybliven ägare av en båt med en MD17D i vilket är en trevlig erfarenhet. Jag har inte haft så mycket tid att lära mig och det jag söker förnärvarande tycker jag inte att jag hittar i manualen. Jag fick ett elfel i helgen som resulterade i att all instrumentering dog, tempen steg mycket raskt och maskinen dog. När elfelet -- en glappande kabelsko -- lokaliserats startade en elektrisk pump av något slag från sötvattenpaketet. Jag fick fylla på nytt sötvatten eftersom mycket hade kokat bort. Efter det sjönk tempen omgående och maskinen startade och går normalt efter det. Jag undrar därför, vad som fick den att stanna, överhättningskydd? Vad kan ha tagit skada och hur identifierar jag det?Känns som sagt normalt. Är det en elektrisk pump på sötvattensidan eller bara en sjunt och är inte det dumt med en elektrisk sådan eftersom en diesel av den typen går även vid elbortfall. Då tappar man ju som i mitt fall kylningen. Här brukar man få många kloka svar så jag hoppas på det även denna gång. Tack och ha en fortsatt skön sommar.

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:20

Lars-Göran Sandgren:

Jo det är ofta så att det sitter en elektrisk cirkulationspump på sötvattensidan. Visst är det som du säger - riskabelt vid elfel. Pumpem har ju också en viss livlängd så det gäller att hålla koll. Den börjar ju snurra så fort du slår på "tändningen" så att lyssna att den funkar är aldrig fel före motorstart. Det går givetvis att montera en mekanisk pump som drivs av generatorremmen. I vissa (många?) fall är färskvattenkylning eftermonterad vilket kan vara förklaring på att du inte hittar det du söker i motormanualen. På Drevias forum www.drevia.se kan man få många fina råd och tips om VolvoPenta motorer.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 08:20

Joakim Nömell:

Hej och tack för det. Jag drog en post på Drevias forum också och jag har tydligen ett MARTEC-system och då framgår det såklart inte av Volvo-manualen.