Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Max-problem

Thomas Lundgren:

När jag gasar upp min VP TMD31 på maxvarvtal (cirka 3900 varv) så sjunker ganska snabbt varvtalet en bit neråt igen. Vad är den troligaste orsaken till detta? Bränsleproblem? Luftproblem? Kompressionsproblem? Mekaniska problem i bränslepumpen?

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:17

Lars-Göran Sandgren:

Har du kollat på Drevias forum? Fredrik brukar ge bra tips!
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Thomas Är det med eller utan last som varvet minskar? Maxvarvet på VP TMD 31 skall enligt produktbladet vara 3 800 varv. Hälsningar Ove
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Det är vid gång - alltså med last. Maxvarvtalet verkar variera lite mellan olika datablad. Allt ifrån 3600 till 3900 har jag hittat. Mvh. / Thomas.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Thomas Det vanligaste felet är igensatta bränsleledningar och eller filter. Går motorn på full last brukar den då tappa i varv för att till slut knappt gå alls, för att sedan gå upp i varv efter att en gått på tomgång en stund. Ett ovanligt fel som jag känner till var en ny båt med felkonstruerat luftintag. Vid viss vindriktning sög motorn in avgaserna i luftfiltret. Den motorn gick nästan inte alls efter en resa från Laesö till Onsala. Ett luftfilter tätnar väldigt fort av avgaser. Hälsningar Ove
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:17

Björn J.:

Har en likadan maskin, med samma "symtom". Jag lever i den tron att "det skall vara så på den modellen". Möjligen lever jag i den vanföreställningen att det är en varvtalsregulator som begränsar varvtalet nånstans strax under 4000 varv/minut. En skyddsåtgärd. Instruktionsboken ligger ombord så den kan jag inte kolla idag. Däremot har jag ett annat problem (av mindre art) det är att varvtalet sjunker under gång. Det beror i mitt fall på att reglaget fjädrar tillbaka en liten bit. Här finns det en friktionsbroms att dra åt, på reglagekabeln, men det hjälper inte alltid.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:17

Björn J.:

Har en likadan maskin, med samma "symtom". Jag lever i den tron att "det skall vara så på den modellen". Möjligen lever jag i den vanföreställningen att det är en varvtalsregulator som begränsar varvtalet nånstans strax under 4000 varv/minut. En skyddsåtgärd. Instruktionsboken ligger ombord så den kan jag inte kolla idag. Däremot har jag ett annat problem (av mindre art) det är att varvtalet sjunker under gång. Det beror i mitt fall på att reglaget fjädrar tillbaka en liten bit. Här finns det en friktionsbroms att dra åt, på reglagekabeln, men det hjälper inte alltid.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:17

Björn J.:

Jag kollade min instruktionsbok i går, TAMD31P (p=plesure) skall ha ett maxvarvtal nånstans mellan 3900 och 4100 varv/minut. Men det varierar en del mellan de olika versionerna av den motorn (A, B, F och P). Jag tänkte litet fel i början av denna diskussion, jag har ju laddluftkylare på min maskin vilket "A" i modellbeteckningen anger. Vid omkring 4200 v/m liksom "klipper" någonting av eller begränsar bränsletillförseln. Men jag vågar inte varva motorn mer än kanske fem sekunder vid detta varvtal. Om nu du har detta symtom vid lägre varvtal kan jag gissa att du har något problem med bränslepumpen. Har du kollat hur avgaserna ser ut vid detta varvtal samt vid hård belastning? Men sedan undrar jag om du verkligen skall ha ett så högt varvtal vid gång, vad säger den maskinens effektkurva? utväxling? proppeler och stigning?