Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Luftningsmetod 3GM30FC

Robban:

Hej, Jag har nyligen gjort en översyn på bränslesystemet (bytt bränslefilter samt rengöring av vattenavskiljaren) med mycket luft i systemet som följd. Efter återmontering har jag försökt lufta systemet mha den manuella pumpen i matarpumpen men utan att lyckas (det verkar som om den inte fungerar när man har mycket luft). Jag är tacksam för tips i detta ärende. I mitt bränslesystem har jag inget självfall, dvs. att vattenavskiljaren ligger i samma eller något högre nivå än tanken. Jag misstänker att man måste suga fram bränslet på något sätt. Min motor är en Yanmar 3GM30FC. Jag har även en fundering ang. luftning av vattenavskiljaren. I instruktionboken står det att man även skall lufta vattenavskiljaren genom att lossa skruven och vänta till det kommer rent bränsle. Om man inte har hävertverkan i systemet tror jag inte att denna metod fungerar, dessutom lossar under halvan av vattenavkiljaren med läckage som följd om man lossa skruven. Tacksam för tips. mvh Robban

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:45

/// Patrik:

Pröva med att vrida runt motorn ett kvarts varv. Du kan ha sån otur att den står i det läget att matarpumpen inte funkar. Ett annat trix är att sätta dit en "gummiblåsa", som ofta sitter mellan bensintanken och utombordare, på bränsleledningen mellan dieseltanken och grovfilter/vattenavskiljaren. Då kan du trycka fram diesel till grovfilter/vattenavskiljare genom att ha luftskruven öppen och sedan öppna luftskruven vid finfilter eller insprutningspumpen osv... Ett tredje sätt är att fylla dieseltanken ända upp till däcket, om din påfuyllning sitter i däcket. Då får du självfall hela vägen via grovfilter/vattenavskiljare och fram till finfilter och insprutningspump. Högt & fort /// Patrik
Moby Dick (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:45

Moby Dick:

Om filtret har glaskopp är den enklast att vända upp och ner på det och lätta på avtappningsskruven, då ser man om det är luft kvar. Luftskruven brukar annars sitta ur centrum på locket, centrumskruven håller ihop filtrets delar. På din motor kan man öppna de tre dekompressionsspakarna på ventilkåpan, håll stopphandtaget utdraget och kör med startmotorn tills det kommer luftfritt bränsle, stäng avtappningsskruven och öppna luftskruven på finfiltret och lufta det ochså. Ev måste du lufta vid insprutningspumpen och spridarna enligt instruktionsboken.
Moby Dick (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:45

Moby Dick:

Hej igen ! Säng kylvattenintaget när du kör runt motorn med startmotorn så du inte fyller avgasslang och vattenlås med vatten som kan gå in i motorn bakvägen om du håller på länge.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:45

Roger Ryberg:

är att använda den utrustning du har för att suga upp oljan ur motorn till att suga fram bränsle, om du lossar bränsleslangen före pumpen och ansluter oljesugen där. Ännu ett sätt är att tejpa för luftningen till tanken och blåsa i påfyllningen med munnen eller en kompressor. Som du förstår är du inte den förste som mött detta problem.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Hej! Jag har samma motor. Då jag installerade den för 3 år sedan monterade jag ett förfilter/vattenavskiljare av typ CAV med inbyggd pump, som jag köpte hos Sjöbergs Marin och motor. Min tank ligger i kölsvinet. Pumpen fungerar suveränt! Öppna lyftskruven, ett par snabba tryck på pumpen, öppna skruv två, ett par snabba tryck. Klart! PS. pumpen funkar mycket bättre än gummiblåsa (utbordarpump)
Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:45

Johan :

Har något av samma problem. Men har fått bränslet fram till bränslefiltret men sedan var det omöjligt att pumpa det till spridare/ventiler. Trots att jag vred runt motorn med startmotorn i flera omgångar lyckades jag inte få bränslet vidare. Finns det goda råd.