Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Livslängd

Johan Westman:

Hej jag behöver ett snabbt svar på den maximala livslängden på en VP MD2B, och hur en renovering påverkar livslängden, renoveringen skedde 1994. Vad renoveringen omfattade vet jag inte men den skall ha utförts av profs. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk.

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Frågan är omöjlig att besvara, utan mer info. Säj mej, hur långt är ett snöre??
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Frågan går aldrig att besvara, då man inte vet hur motorn skötts under alla år. I princip kan en diesel bli hur gammal som helst, så länge man kan få tag i reservdelar när någonting går sönder. Om det sedan är ekonomiskt försvarbart är en annan sak. Om motorn haft sötvattenskylning från starten är chansen större att den kan leva länge, men om inte, så är väl risken stor att den inte har så många år kvar (om den inte gått i sötvatten hela tiden). Jag har haft en MD7B från 1987 med sötvattenskylning som fortfarande var i perfekt skick efter 25 år, men jag har också haft en VP 2003 från 1987 utan sötvattenskylning, som var ohjälpligt slut efter 20 år. En VP mekaniker skulle nog kunna ge en viss vägledning om han får reda på vad som gjordes vid renoveringen.
Ola Forsgren
Senast inloggad: 2011-09-22 - 09:50

Ola:

Man skulle kanske omformulera frågan: Hur skall man kontrollera montorns aktuella status. Ola
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:22

Anders:

Ett komressionsprov tillsammans med en provtur så att den hinner bli ordentligt uppvärmd, och ge akt på eventuella vattenläckor eller annat borde väl ge ett grundbesked. Vill man gå vidare så bör man nog kontakta t.ex. en besiktningsman.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Titta på oljan om den är grå (vatten) eller svart. Om den är nybytt så är den oftast brun. Kolla också oljan i drev/växellåda, får inte heller vara grå. Skaka på propelleraxeln och se om den sitter lös (packninger/bussningar behöver bytas). Kolla också färgen på och mängden av avgaser. Kraftig vit eller svart rök är inte bra. Hur lätt-/svårstartad är motorn? Vatten-/olje-/dieselläckage? Hur ser det ut under motorn, tecken på olja/diesel? Hur ser slangarna ut? Torra och spruckna med rostiga slangklämmor? Ser avgaskröken ut att vara OK, eller är den rostig och låter som en tunn plåtburk när man knackar på den? Övrig rost? En ren och prydlig motor är ofta bättre omskött än en flagad och rostig (men om den ser ut som om den är just ommålad, så ska du kanske dra öronen åt dig). Skaka på den och se om gummiupphängningarna verkar stabila. Kolla med en multimeter Volt, och om det går, Amperevärdena under laddning. Kolla om motorn går att veva runt lätt för hand. Det ska vara ett markant motstånd när ventilerna är stängda. Känn på växelreglaget om det löper lätt, eller om det är svårt att få i fram och back. Lyssna på motorljudet på tomgång och olika varvtal. Det ska inte vara några "konstiga" ljud. Och sist men inte minst, som sägs ovan, låt göra ett kompressionsprov. En besiktning är ofta värd pengarna, men se till att du då hittar en som är expert just på motorer, alla är inte det.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:22
För att möta 2013 NFL utkast till USA Professional Football League, http://www.kopaloparskor2013.se/ märke sport Nike resa speciellt smidda Air Trainer 1 Mid PRM QS "Utkast till dag" skodon till bordet för att fira. Modelleras på 80-talet klassiska Air Trainer 1, skor är svart läder med en nypa byggnaden, gick ventilationshålet i tå och kardborrband ikoniska detaljer,http://www.kopaloparskor2013.se/nike-free-30-v4-c-7.html  kompletteras med följt av en gyllene logotyp utsmyckning, och i slutet av röda och gröna yttersula yttersula som kombinerar smak med lite Gucci, till hyllning till high fashion.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:22

Kolla med auktoriserade verkstäder om det går att få tag i reservdelar.

Vilka är helt specifika för just den modellen ? Block, topp, cylinderfoder, avgaskrök, spridare, bränslesystem, packningar, backslag inkl "inredning" och liknande delar -- såna som svårligen ersätts med andra fabrikat. Finns de att köpa ?

För ca fem år sedan renoverades våran MD17 från 1980. Det gick fint den gången men man sa att vissa delar visade sig mycket svåra att få tag på. Å andra sidan "var motorn som ny", frånsett en sprucken cylinderfoderpackning där kylvatten rann ner i oljetråget !

Är såna oersättliga delar just oersättliga -- byt motor.

Tomas