Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Kylvattenfilter - nivå?

Mats Broberg:

Hej, Olika källor förtäljer olika saker: Vissa säger att kylvattenfiltren (sjövattenfilret + filtret i färskvattenkretsen) ska sitta gott och väl ovanför högsta vattenlinjen på alla bogar, medan andra menar att kylvattenfiltren mycket väl kan sitta under vattenlinjen. Vad säger ni här i forumet? MVH, Mats Broberg

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Jag har satt mitt filtret över vattenlinjen då är det lättare att rensa det, jag behöver inte stänga bottenventilen vid rengörningen, och om det är otätt så läcker det inte in i båten. Men det går att sätta det under oxå, om det är lämpligare ur montagesynpunkt.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Det finns två klasser på filter. Ett i metall (oftast med synglas) som kan sitta under vattenlinjen. Normalt direkt mot bottenventil. Andra modellen är oftast i plast och bör/skall monteras väl över vattenlinjen. En säker lösning som dessutom medför enkelhet vid vinterkonservering av motorer med värmeväxlare: Man stänger intaget i botten, öppnar filterlocket, startar motorn och häller glykolblandning med vattenkanna direkt i filtret. Genom självtryck rinner det ned till motorns pump.För en 50 hk motor brukar ca 7 liter räcka för att få alla kyldelar genomspolade. Stäng av motorn, sätt på locket och motorns kylsystem är färdigt för vintern.