Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Kylvätska kommer ej vid högt moment

Bengt Samuelsson:

Jag har en Penta MD7 som är sjövattenskyld. Om jag kör motorn utan drivning (inget moment) så fungerar kylning bra vid alla motorhastigheter, och jag kan köra motorn med 2200 rmp utan problem. Sätter jag sedan på moment på motorn så fungerar allt bra till ca 1600 rmp. Över 1600 rmp minskar kylvattenmängden och vattnet börjar även bli oljeblandat. 1800 rmp är det högsta varvtal jag kan få på motorn och då kommer det nästan inget kylvatten alls. Det kommer endast ganska mörk olja. Tidigare har jag inte haft några som helst problem att köra 2200 rmp med drivning. Är motorn färdig för renovering?

Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:46

Kjell:

Här finns ett bra frågeforum för motorer: http://www.drevia.se/
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:46

Björn J.:

Troligtvis är väl svaret "ja" på din sista fråga. Men, om det nu är olja i kylvattnet, hur ser då motoroljan i motorn ut? Är motorn färskvattenkyld eller direktkyld av sjövattnet? Fungerar kylvattentermostaten? Hur ser avgaserna ut vid belstning resp. tomgång? Jag hade själv en sjövattenkyld motor en gång där det kom in kylvatten i oljan. Oljan liknade då "kaffelatte" (men smakade inte alls likadant...). Då var det en korrosionsskada mellan kylkanal och oljekanal i motorblocket.
Bengt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:46

Bengt:

Det verkar inte läcka in vatten till motoroljan, eftersom den ser helt ok ut. Jag har testat termostaten hemma (kokat den) och den fungerar bra. Motorn är direkt sjövattenskyld. Avgaserna ser lite olika ut beroende på om tomgång och belastning. Vid tomgång är den nästan vit och vid belastning så blir den lite mörkare. Jag har börjat plocka ner kyl/avgar delen igen för att se om jag har något slags läckage, kanalstop eller dylikt.