Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
krånglig Yanmar när det är kallt

Magnus:

Hej Har en Yanmar 1GM10 som alltid startar. Det händer ibland att man måste kanske köra startmotorn 8 sekunder gånger 3. En annan grej är att motorn startar vid ca 35% gaspådrag, det funkar inte med fullgas som en del föreslår. Lite seg som sagt men detta sker sällan. Nu under hösten har den varit mer svårstartad. vid konserveringen när det var ca -5 gick det inte igång alls. Detta löste sig senare när det blivit lite varmare. Fuskade med startgas, Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig med förslag på vad dessa syntom tyder på.... Magnus

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:03

Magnus:

är väl tröga att få igång när det är kallt. Jag har endast begränsad erfarenhet av marindieslar, men desto mer i bilar. För mig låter det alldeles normalt.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:03

Magnus:

jag har hört att man skall ha nästan fullt gaspådrag vid start. stämmer det? Vår diesel startar vid ca 35 % av fullt, det var ännu mindre ca 25 % när det var kallt. säger detta något om motorns skick, eller ger det indikationer på något som är fel? Problemet med att den är mer seg ibland, är det något speciellt som man borde kolla då?
Håkan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:03

Håkan:

Hej. Hade startproblem som yttrade sig som att batterispänningen behövde vara på topp för att kunna starta kall motor. Löste det genom att byta kol på startmotorn. Startmotorn ligger illa till för dieselspill vid bränslefilterbyte. Det kan komma in i startmotorn och skada kolen/borstarna.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:03

Hasse Svedberg:

Min gamla Yanmar YSE 8G startar normalt på första eller andra kompressionen. Detta även vid första start efter att ha stått hela vintern och inte rört bränslesystemet. Du säger inte något om att startmotorn går trögt så jag antar att det inte är fel på startmotorn eller elsystemet. Om det vid rundtagning för hand känns som att kompressionen är ok så återstår bara bränsleregulatorn med insprutningspump och insprutaren. Har insprutaren varit inlämnad för kontroll någon gång? Om inte så skulle jag börja med den. Regulatorns injustering kan ha rubbats eller kärvar. Om du inte har någon bra handledning så för det så kontakta Yanmar service! /Hasse S
magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:03

magnus:

tackar för tipsen skall ta och kolla upp grejerna och kommer med lite feedback om vad som händer:-)