Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Köra motorn regelbundet istället för att vinterkonservera?

Vår båt ligger i hela året. Hittills har jag vinterkonserverat motorn strax efter nyår eftersom vi inte brukar segla så mycket i januari och februari. Jag har ju läst att om motorn är oanvänd under ett par månader bör den konserveras.

En kollega har dock sin båt i vattnet också, och han konserverar den inte utan kör den en halvtimme varje vecka för att hålla den igång ungeför som under resten av året.

Vad tror ni? Kan jag klara motorn utan att konservera och istället varmköra den en gång i veckan?

Vänligen,

Kalle

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Hej

Det jag gör som konservering på hösten är att byta motorolja och motoroljefilter och se till att inget i sjövattenkretsen kan frysa sönder. Se till att inget kan frysa sönder måste man göra i vilket fall. Byta olja rekomenderas vanligen efter ett visst antal timmar eller en gång per år.

Ligger båten i hela året kan man väl byta efter antal timmar om detta inträffar först, är det en gång om året är det väl lämpligt att göra detta före ett större stillestånd. Starta och köra är säkert bra men man skall se till att motorn kommer upp i drifttemperatur annars kan det nog kvitta.

Allmänt är vi nog petiga med oljebyte på våra båtmotorer, det finns maskiner som går lite och det byts olja på sällan och det fungerar också.

Hälsningar Ove