Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
konservering/kylvatten

Magnus:

i samband med torrsättningen, skulle jag köra igenom sjövattendelen av kylsystemet med glykolblandnding. Lossade kylslangen nästan nere vid skrovgenomföreingen där det sitter en nippel monterad för detta syfte. Då suger pumpen inget kylvatten? Detta hände sig i söndags och jag ser fortfarande ut som en fågelholk. Jag kan inte fatta vad det kan bero på. Båten låg innan lyftet vid kajen och puttrade på tomgång ca 15 min. och kylvatten tog den... Nån som begriper vad detta kan bero på? Magnus (som börjar bli en följetong här nu...)

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Impellerpumpen är rätt dålig på att suga luft. När du har båten på land så är det säkert "bara luft" i pumpen och i sugslangen och ev. en "bromsande" vattenpelare på pumpens trycksida. När båten ligger i sjön så är kanske hela pumpen under sjövattennivån o då är det ju inga problem. Försök att få in lite vatten/kylvätska i slangen så börjar den säkert suga. Hälsningar Stefan K i Nyköping
Hans (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:32

Hans :

Hej ! jag hade precis samma fenomen när jag torrsatte båten. Tag en flaska med vatten och slå det i slangen som du lossat vid skrovgenomföringen, får pumpen bara tag i vattnet så ökar sugförmågan. Hälsningar Hans