Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
inombordare

Magnus:

Jag har nu blivit ägare till en båt med inombordare f f g. Undrar vad jag ska tänka på/kolla utöver vanlig höst/vårservice. Yanmar 3HM -82 a med okänt antal gångtimmar. Motorn startar, går, låter OK, tar kylvatten, ryker inte. Däremot ligger det glykolblandat vatten i tråget under motorn, så lite slangbyte blir det nog i vår. I övrigt? eller är det bara att köra på. Den har sötvattenkylning, men om den suttit där ssedan motorn var ny känner jag inte till.

ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

ted:

Du bör göra den vanliga konserveringen inför vintern hur det går till kan du läsa på drevias sida genom här nedan. Den behandlar i och försig VP men principerna är det samma för alla dieselmotorer http://www.drevia.se/konsdiesel.html
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Seawolf:

När glykolvattent blir varmt blir slangarna mjuka. En slangklämma har egentligen inte någon särskilt cirkulär inneryta, utan klämtrycket blir ojämnt. Därför kan glykolkylsystem lätt läcka, och åtdragning mer och mer med slangklämmor kan förstöra slangen. Se om du i stället kan hitta fjädrande slangklämmor av grov tråd, de åstadkommer ett jämnare fördelat anliggningstryck och anpassar sig til varmt och kallt bättre.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Magnus:

Har konstaterat sprickbildning i åtminstone en slang, vid snabbkoll. Tar upp båten om drygt en vecka, sen får jag titta över det mer noggrannt. Efter vanlig vinterkonservering. Tack för slangklämmetipset-det kände jag inte till- trodde nog inte att den typ av klämmor du nämner var funktionella i detta sammanhang. Menar du att det är glykolen som gör slangarna mhuka-inte värmen? Att en sjövattenkyld motor då skulle klara sig från 'äckligt/giftigt' glykolvatten i kölsvinet. Menbranet i min Gusher-länspump får väl oxå stryk av glykolen i s f ?! Magnus
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Seawolf:

är det som gör slangarna mjuka. Men detta i kombination med stela, icke-runda slangklämmor gör att det lätt läcker. Har brottats en hel del med problemet i mitt vattenburna värmesystem vars glykolblandning ville slinka ut droppvis här och där, tills jag bytte till den typ av slangklämma som vissa bilar har (utan skruvar för att sätta an) och som helt bygger på att de fjädrar. De fungerar genom att alltid klämma åt med viss kraft, oavsett temperaturväxlingar.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

/// Patrik:

Har man dessutom fyllt upp för mycket kylvatten när motorn är kall rinner det garanterat "över" när motorn och även kylvätskan blir varm och expanderar. Mao kolla även kylvattennivån. jögt & fort /// Patrik
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Magnus:

att kylvätskenivån inte är låg i exp. kärlet, men det ligger ett par liter och skvalpar i tråget, tyder ju på att det kan vara överfullt som du säger Patrik. Men som sagt, ett par slangar verkar vara -åtminstone- på god väg att lägga av oxå.