Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Inom eller utombordare

Bengt Nilsson:

Jag har en Murena med en inombords 10hk motor (tvåtakts Göta-motor..) med hydral-drift. Av olika skäl vill jag slänga ut motorn. Att sätta in en ny inombordare med S-drev kostar jättemycket. Jag har nu börjat fundera på att hänga på en 10hk fyrtakts utombordare med fjärreglage till sittbrunnen. En sådan ger dessutom laddström (10A normalt), jag har en 50 W solpanel på vridbar pinne. Vad jag kan förstå är nackdelarna att man kan riskera att pumpa luft i sjögång, laddningen är sämre, någonting som sticker ut i aktern. Fördelarna: Billigare, enklare att serva, oceaner av stuvutrymme där gamla motorn satt, bränsleslangar på utsidan. Tänker jag fel? Har aldrig sett en Murena eller Scampi eller liknande med utombordare.

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:44

Tomas:

Ökad stöldrisk och mer utsatt för saltvatten -- men det senare ska den ju tåla ...! Förmodligen bättre manövreringsegenskaper i trånga hamnar. Moderna små inombordare har väl också generatorer, eller åtminstone startgenerator, som kan ladda. Själv har jag börjat fundera mycket på Ozecodrive elektrisk inombordare, men batterierna tar en väldig plats. Tyst, rent, inget vinter/vårpysslande, ett hål mindre i skrovet, en bränslesort mindre att tanka -- men det kostar också multum. Har du funderat nåt på det ?
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:44

Jörgen:

Varför inte prova inombordaren Importlagret tar in från Kina ? Den är jag själv sugen på, den kostar ju under hälften av vad märkesmotorerna kostar...så varför inte ? Visserligen finns det ingen serviceorganisation men Importlagert lovar att hålla med reservdelar och det mesta jobbet med den nuvarande Yanmar motorn gör man ju ändå själv ! Någon annan som vågat sig på den ?
vatsels
Senast inloggad: 2024-04-22 - 20:12

Soames Vatsel:

Självklart är frågan om kostnader viktig! Efter att ha åkt runt med utombordare i 20 år bytte jag båt och fick en inombordare "på köpet". Innan köpet tyckte jag att det var onödigt med inombordare, men nu så skulle jag inte kunna tänka mig en segelbåt utan inombordare. Ser fördelarna med - gång i skvalpig sjö och gång med lutande båt - förmåga att "fickparkera" - (nyttja slagkraften vid propeller rotation) vid kaj - låg bränsleförbrukning (om man har diesel) - behöver ej speciella lösa dunkar med brandfarlig vätska - startsäkerheten - kraften både fram och back (en utombordare för en segelbåt anser jag måste ha de speciella stora propellerarna för att få fäste/kraft i vattnet. Utom-bordaren kaviterar oftast med "motorbåtspropellern" och speciell segelbåts prop bör nyttjas/köpas.)