Hoppa till huvudinnehåll
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59
Impellrar och identifiering av dåliga

Stefan Kindeborg:

Hej, alla! Ska nu försöka bringa klarhet i detta. Jag har efter åtskilliga månader av frågande fått lite uppgifter från både Volvo-Penta och Johnsson-Pump Marine(numera: An SPX Process Equipment Operation), om vad som har hänt med gummikvaliten och hur man kan identifiera en klart "riskfylld" impeller. Lite om detta i "korthet"; En sak är helt klar, det att problemet berör Volvo-P, Yanmar, Lombardini och andra motortillverkare som har Johnsson Pump som underleverantör. Dessutom säljer Johnsson Pump massor av impellrar i sitt eget namn till eftermarknad till alla möjliga motorer och ändamål. -Enligt J-P så togs bly bort ur gummiblandningen av miljöskäl 2005. Sedan har man på olika sätt försökt att ändra gummiblandningar/kvaliteer så att gummit skulle få samma goda egenskaper som den tidigare blyinnehållande. -Enligt Volvo-Penta så fick man då i början av 2005 och fram till augusti 2005 impellrar av oönskad kvalitet. Sedan blev dessa bättre enligt Volvo-P men ändå med inrapporterade fel. I år 2007 fr.o.m vecka 16 så har man fått en ny kvalitet som då ska vara riktigt bra. Vi får verkligen hoppas att detta stämmer! Det innebär att ska titta på sin nyinköpta impellers datummärkning om det står I 05 eller senare t.ex. I 07. Då är dom O.K enligt Volvo-P! De tidigare med blyinnehål börjar alltså med F och är ev. också O.K. Dom är dock tillverkade 2004. Problemimpellrarna heter alltså G och H (samt vissa I 01 t.o.m I 04) Enligt Volvo-Penta så ska det inte vara några problem att reklamera dessa impellrar mot uppvisande av kvitto eller motorns garantibevis. Yanmar eller Lombardini vet jag ej men de har säkert motsvarande inställning. Vad som gäller följdskador på motorer utanför garantin framgår inte i svaret men det måste båtägaren själv driva gentemot den som man har köpt sin impeller/nya motor av. Hur ser man nu datummärkningen? Jo, mellan några av impellervingarna. När det gäller den kryptiska datummärkningen på impellrarna så titta på den bild som jag "snickrat ihop" och bifogat så hoppas jag att alla begriper hur man läser detta (på en Johnsson-Pump impeller). Stämplingen kan vara lite otydlig på vissa impellrar har jag sett, så titta noga. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN

Bifogade filer
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:25

Roger Ryberg:

Stefan! Jag hade kvar min trasiga och den var märkt F01507, så den var kanske för gammal trots få gångtimmar. Dock hittar jag ingen märkning på den nya jag satte in, trots att det står Johnson 810 på gaveln. Kanske en kinesisk kopia? Det blir nog att lägga den som reserv.
Stefan K, ordf BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:25

Stefan K, ordf BTN:

Hej o tack Roger! Det kan nog vara en konkurrentkopia om märkningen saknas. Den behöver ju inte vara dålig för det. Förenklat SKA man alltså titta på sin ny-inköpta Original Volvo-P/Johnsson-Pump impeller; Det ska stå I 05xxx eller "högre" siffra upp till 12. Sedan kommer J 01xxx, o.s.v. Sedan vill jag uppmana ALLA till att kontrollera hösten 2008 om de förbättrade, I 05 o.s.v. verkligen håller måttet. Jag har själv köpt en ny som har märkningen I 05 och det ska bli mycket intressant att titta när den har snurrat färdigt (i min D1-30) efter sommaren 2008. Jag ska även titta under säsongen hur den ser ut. Trist bara att vi båtägare ska behöva vara "testpiloter", speciellt när det gäller så här viktiga säkerhetsdetaljer. Nya miljövänliga mtrl. får ju inte ha sämre kvalitet/funktion. Då underminerar man vår strävan/övergång till att handla miljövänligt vilket är förödande. Sådant sänder ut helt fel signaler till oss konsumenter. Resultatet blir precis som för t.ex. bottenfärgerna att folk blir skitförbannade när saker o ting inte fungerar som tidigare eller som med impellrarna, t.o.m blir en mycket allvarlig säkerhetsrisk när en motor faktiskt kan haverera på grund av detta. Hälsningar Stefan K, Nyköping
Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:25

Bo Hoffsten:

Hej Jag flyttade denna inlaga och gör här några korrigeringar. Jag har en IVECO-motor monterad våren -02, och i flera år (sedan -03 fram till -06) har ett eller flera flyn spruckit. dock inte gått av. De jag under ovanvarande period använt var köpta från IVECO. På motorn sitter en Jonson cirkulationspump. Vet ej om IVECO säljer pirat-impellrar eller om jag bara haft otur. Jag kontaktade Jonsonpump i Sverige och de sände en ny gratis eftersom jag lovade att ställa frågan i båtpressen. Detta var vintern 06-07. Den nya visade inga tecken på skador, så den ligger nu i glyserinbad ombord. Kan det vara så att det florerar piratskit på marknaden eller kan det "bara" vara så att tillverkaren kört med dålig (läs billigare) gummiblandning med för mycket plast i??? (Detta med uteslutet bly kände jag inte till) Jag hade tidigare en Volvo MB 10 A och hade aldrig några problem med någon impeller. Alltså från 1986 tom 2001 då jag tog ur den. Motorn alltså. Impeller bytte jag sådär vart tredje, fjärde år. Deta med glyserin lär ju vara ett gammalt knep att behandla gummi med för att behålla smidigheten. Brukar smörja seglarstövlarna på hösten med gott resultat. Ja, det blir att hålla en extra koll och inspektera impellern flera ggr under säsongen Förmodligen är inte sista ordet sagt i detta. Keep Sailing säger Bosse