Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Impeller

Tomas:

Efter tre säsonger har jag haft trasig impeller två. Jag har en Penta 2030 och har alltså drabbats två av tre gånger att en impellervinge har gått av. Jag använder original penta impeller och byter inför varje säsong. I min förra båt med Yanmarmotor alternerade jag två impellers och dessa visade aldrig på några skador. Finns det fler somm drabbats och vad kan det bero på?

Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Lars:

Jag monterade en ny original impeller i min Volvo Penta 2020 i April i år. Vid demonteringen nu i September var bara 2 av 6 vingar kvar. Jag tar ur impellern på hösten varje år för kontroll och vinterförvaring i plastpåse, på så sätt brukar samma impeller gå att använda 3-4 säsonger utan problem. Till saken hör att jag även bytte kammen i pumpen mot en ny pga av slitage (också i April). Den nya kammen var dock ca 1mm högre än den gamla men skulle så vara enl. VP. Något måste vara fel när impellern inte klarar en hel säsong från April till September.
Kenta (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Kenta:

Skulle vara intressant att få en kommentar från Volvo penta angående detta. Det är ju en allvarlig brist ifall en impeller inte håller en hel säsong. Under mina VolvoPenta-år med en MD7B bytte jag originalimpellern vart annat år och den visade aldrig några brister. På min nuvarnade båt med 3-cyl Yanmar hade impellern ALDRIG bytts ut sedan 1997 då jag köpte båten för ett år sedan och trots detta var impellern helt frisk (jag bytte trots allt ut den, den var ju 7 år gammal). Jag har hört talas om liknande problem med Biltema-impellrar som bara håller ngn månad men kör man med VP-original så måste det hålla, annars riskerar man allvarliga motorskador.
Hasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Hasse:

Har på min 2020 haft problem att hitta rätt packning för montering efter koll av impeller. Svaret jag fått från Penta var att man på 2020 bytt pump runt 1995 (motornr 5101309052) då modellen hette 2020B. 2020C och 2020D har den "nya" pumpen. Detta har inte synts tydligt nog i de tryckta reservdelslistor som ibland finns uppsatta hos återförsäljarna. Det finns i varje fall två olika impellersatser att välja på för 2020. Gissar att 2030 har samma sjövattenpump som 2020 och då samma problem med vilken impeller och packning man skall välja.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Tomas:

Tack för ett intressant svar Hasse. Det verkar som att Penta har problem med komunikationen till sina serviceverkstäder. Har åxå råkat ut för "drevoljeproblemet" = motor eller ATF olja. Skall genst kolla mitt motornummer och besöka Pentaverkstad
Lennart Adolfson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Lennart Adolfson:

Jag har en Lambardini-motor och impellern till den har tappat vingar de två senaste gångerna, vilket inte har hänt tidigare. Kan det vara så att impellrarna har blivit sämre.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Är det inte samma pumptillverkare till de flesta inombordare? Har en IVECO 48 hkr, samma som (Lombardini), byter impeller vart annat år. Har aldrig haft några problem med impellern. Är pumphuset torrt på våren smörjer jag den och impellern med vasselin innan första start, och ser till att pump och sjövatten filter är fyllda med vatten. Kör ca 200 tim om året.
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Stephanie:

Det verkar som det förekommer ett ständigt bortmonterande av impellrar. Det ska inte finnas någon anledning att demontera impellern inför vintern. Lätta bara lite på locket så att sjövatten kan rinna ut. Vid byte (med original givetvis) så smörj in den med vaselin eller spraya med silikonolja, tillse att lamellerna ligger år rätt håll och att den kommer rätt i övrigt utan för stort tryck mot locket. Reservimpeller förvaras i plastpåse och lätt sprayad med silikon. Montera ett larm för förhöjd avgastemperatur, som tidigare beskrivits i denna spalt.Då behöver man inte bekymra sig så mycket avseende impellern. Larmet kommer långt före det att kylvattnet blir för varmt. På alla mina båtar har hållbarheten varit över 500 timmar och aldrig byte vart år!
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Tomas:

Det är möjligt att jag har gjort fel genom åren när jag tar ur impellern vid vinterförvaring, just nu är jag glad att jag har gjort det...500 timmar med en ev trasig impeller som kan korka igen de ytterst små kylkanalerna i en 2030 känns inte så roligt. Tillbaks till min fråga, vad kan det bero på att impellern blir trasig? Jag kan tillägga att jag smörjer impellerhuset med lite vattenfast fett före montage.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Pelle:

Liknande problem tycks förekomma i flera Bavaria-båtar.. Vi har en tråd på det ämnet på bavariaklubbens forum också.. Kollade impellern i våd 2030 förra våren inför sjösättning.. Sprickor (grova) vid varje blad. Hade en Yanmar YSE12 innan.. Körde de 3 år som vi hade båten på samma impeller som satt i när vi köpte båten. Inte ett märke nånstans.. VP´s underlev. måste ha något problem med impellrarna.. Det kan inte stämma att dom ska gå sönder så fort.. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu Länk till bavariaklubben; http://www.bavariaklubben.se
Benke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Benke:

Fick en ny båt med en VP D1-30 i Juli. Redan i Augusti så började det komma lite väl mycket vitrök. Demonterade impellern och konstaterade att tre skovlar var av (trist jobb att hitta bladen i värmeväxlaren...). Detta verkar vara ett stort och omfattande kvalitetsproblem!
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Tomas:

Har varit inne på Bavariaklubben och läst, uppenbarligen har Penta ett problem som ger oss ägare av Pentamotorer extra kostnader och en osäkerhet över funktionen. Jag tycker att SXK skall bolla frågan vidare till Penta och försöka få fram ett svar/åtgärd som vi kan acceptera. Om en motor skulle haverera/skadas på grund av originalimpeller skada, tar Penta på sig ansvaret skadan?? Tomas
Kenbja (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Kenbja:

Kan det vara fel på en Volvo Penta ;-), det måste vara Biltemas fel. Skämt åsido, jag har en pirat impeller (Ej Biltema) i min MD11D och den är ser helt ok efter 3 sommrar men kommer ändå byta i vår har köpt en orginalimpeller (VP) och nu förstår jag att det är bäst att hålla lite koll på denna i sommar. Vore kul om VP hörde av sig om det kan vara så att man har kvalitetsproblem med impellrarna. /Kenbja
Per-Ola (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Per-Ola:

Ser har att manga smorjer sina impellers med vaselin eller silicon. Skulle INTE rekommendera det da petroleum eller silikon baserade produkter kan bryta ner gummit. Smorj installet impellern med ett vattenlosligt fett baserat pa glycerine. Minns jag ratt sa har aven Volvo "explicit" varnat for att anvanda petroleumbaserade produkter pa impellern.
Sam Behrmann, … (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Sam Behrmann, ledamot i BTN.:

Frågan varför impellrar har så kort livslängd har ställts till Volvo Penta Återkommer på Forum så snart svar erhållits
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Tomas:

Tack BTN för att ni bollar denna viktiga fråga vidare! Träffade senast ikväll två medlemmar i min båtklubb som har råkat ut för samma fenomen. Hoppas att Penta begär in impellers som har gått sönder för vidare analys. Återstår frågan, skador orsakade av dålig impeller samt ersättandet av tre månader gammal impeller som är trasig, för visst måste man kunna begära att en svensk kvalitets/säkerhetsprodukt skall hålla längre än så!?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Jag har absolut en känsla av att impellrarna har blivit annorlunda. Gummit känns mycket hårdare/plastigare. De flesta motortillverkare kör med Johnsson Pump som Volvo-Penta och har alltså samma problem. Jabsco förekommer också-väldigt lika är dom. Jag köpte (2004) en helt ny komplett vattenpump till min Volvo MD7B på 17,5 hk. Efter en säsong var en vinge nästan helt av (c:a 50 tim). Nu har jag bytt till en 30 hk motor (3-cyl Lombardini med enhetsinjektorer). Men det sitter i princip samma Johnsson Pump på den. I och för sig en lite större pump. Kan det kanske vara så att Johnsson Pump eller Jabsco har bytt till någon asiatisk "lågprisleverantör" som helt enkelt inte håller måttet? Yanmars impellrar håller bättre. Bättre utformat impellerhus och förmodligen bättre gummikvalitet. Både Johnsson och Jabsco har en fastskruvad kam inne i huset som impellervingarna måste passera. Denna kam är väldigt "knölig" och vingarna har inte direkt en "snäll väg" över den. Jag har jobbat massor med utombordsmotorer förr och där förekommer det aldrig sådana knöliga konstigheter, som dessutom är "ditskruvade". Det normala är att pumpaxelns centrum är lite förskjuten gentemot pumphusets centrum. Pumphuset är också helt cylindriskt utan "knöligheter". Vissa motorfabrikat har faktiskt impellrar som då föreföll i princip outslitliga. Framförallt äldre Johnsson/Evinrude men även Yamaha som tidigare hade samma utseende. 25 år gamla motorer med "stora sjöstjärneliknande" med 25 år gamla impellrar var alltså helt intakta. Inte alls ovanligt. Jag tror ändå att gummikvaliten är det stora problemet. Något har absolut hänt där! Stefan Kindeborg, BTN
Bifogade filer
Benke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Benke:

En servicetekniker på VP tipsar anonymt att installationsmanualen innehåller ett fel. Där står att sjövattenfiltret skall monteras 200mm ovan vattenlinjen. Konsekvensen blir att vattnet rinner ur filtret varje gång motorn stoppas med påföljd att impellern måste suga luft vid varje start. Detta sliter onödigt mycket på impellern. Lösningen skulle enligt honom vara att frångå instruktionen, och istället montera filtret mitt i vattenlinjen. Då stannar vattnet kvar och smörjer pumpen utan onödigt slitage vid varje start. Vattenlinjen får dock inte vara ovanför locket... Vad tror ni om detta?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! De sjövattenfilter som jag känner till fungerar som ett vattenlås (T.ex. Vetus). Det innebär att sjövattnet i filtret inte kan rinna bakvägen ut genom intaget efter det att motorn stoppats. Sjövattnet ska alltså finnas kvar i filtret. Om filtret töms vid stopp så att pumpen suger luft i början vid motorstart bör man nog byta filtertyp. Stefan Kindeborg,BTN
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Tomas:

Gott Nytt År Vi hade en debatt om Pentas dåliga impellrar i höstas. Sam Behrmann, ledamot i BTN skrev "Frågan varför impellrar har så kort livslängd har ställts till Volvo Penta Återkommer på Forum så snart svar erhållits" Hur har det gått Sam? Tomas
jnorlin
Senast inloggad: 2021-07-21 - 21:44

Jan Norlin:

Hej impellervänner! Jag har bytt 7 impellrar under 3 säsonger på min 2030. Volvo Penta i Danmark hittade inget fel. Därefter har jag låtit aukt Volvo Penta service i Nynäshamn gå igenom hela kylsystemet för att hitta orsaken. Resultat: inget fel på pumpen, trol orsak en felaktigt monterad slang och av fel kvalitet. Slangen satt på trycksidan men böjde sig ändå regelbundet och man ansåg att detta är den troliga orsaken. Jag tvivlar. Servicechefen på Volvo Penta i Stockholm, Lennart Marcus, lennart.marcus@volvo.com har varit inkopplad. Han säger att man aldrig har haft några problem med pumparna på de här motorerna???!!! Jag skall skicka ett mail till honom och be honom återkomma med ett svar.
Thomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Thomas:

Gott Nytt År Vi hade en debatt om Pentas dåliga impellrar i höstas. Sam Behrmann, ledamot i BTN skrev "Frågan varför impellrar har så kort livslängd har ställts till Volvo Penta Återkommer på Forum så snart svar erhållits" Hur har det gått Sam? Tomas
Claes Törnsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Claes Törnsten:

Har ej hängt med i debatten men ser att någon haft problem med livslängden på impellers. Har nyligt installerat ny motor i min båt och fick då omedelbart samma problem. Upptäckte då att nya impellers (Jonson) tydligen har en ny sorts gummiblandning som är ytterst känslig för petroleumbaserade smörjmedel! Kolla upp detta så att du använder rätt fett så skall det nog gå bättre. Själv har jag provat vasselin med gott resultat än så länge. MVH Claes
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. i BTN. :

Sam har meddelat att han tar ny kontakt med VP.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Pelle:

Läste word-filen som Ernst bifogade. Min spontana reaktion när jag läser den är att dom kommer med en skötselinstruktion för impellrar och motorn kylsystem, men jag hittar ingen direkt förklaring till varför impellrarna går sönder gång på gång. Eller tolkar jag det fel? Har ännu inte inspekterat impellern från förra sjösättningen (slöhet eller ignorans? Har ändå för avsikt att byta den innan sjösättning om den visar minsta spår av sprickor eller skador. Den har snurrat i c:a 170h under 2005 och nu är det en månad kvar innan sjösättning.. En ny ligger alltid stand-by i verktygslådan i båten.. VP original av någon anledning) Påstår Pelle S/Y Zefyros Ordförande Svensk Bavariaklubben http://www.pmi.nu http://www.bavariaklubben.se
jnorlin
Senast inloggad: 2021-07-21 - 21:44

Jan Norlin:

Som instruktion är naturligtvis svaret inte trams, men som svar på våra problem är det trams och dessutom nonchalant. De har haft åtskilliga månader på sig och allt de kan åstadkomma är en standardinstruktion om hur man monterar impellrar. Jag har haft olika båtar med inombordsmotorer, både Yanmar och VolvoPenta, i 35 år och aldrig haft några problem med impellrarna. Dessutom har VolvoPentas auktoriserde verkstad monterat de sista impellrarna med samma dystra resultat. De har demonterat och mätt pumpen men inte hittat något fel. Mycket talar väl för att det är själva impellrarna det är fel på alternativt att pumpen har en svag konstruktion. Jag tycker att det här är ett allvarligt säkerhetsproblem, som VP måste ta på allvar. Det är ju inte omöjligt att hamna i ett nödläge där man är beroende av att motorn fungerar och inte skär pga överhettning. De måste väl ha någon idé om varför så många har problem! Skulle just 2030-ägarna vara fullständigt imkompetenta och oförmögna att läsa instruktioner?! Skulle inte Tekniska kommitén kunna skriva någonting i På Kryss om problemet? Det är viktigt att andra drabbade båtägare får kännedom om att det inte är bara de, som har problemet. Mörkertalet för det här problemet är nog stort.
Martec Int. AB (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Martec Int. AB:

Under båtmässan blev vi kontaktade flera gånger av ägare till 2020 och 2030 motorer med impellerproblem. Vi skulle vilja se en eller ett par trasiga impellers för att kunna lösa problemet. Man kan ofta, genom att se hur skadorna ser ut, konstatera vad som är fel. MVH Bertil Palmblad Martec/Marinspecialisten
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Stefan:

Hej, Bertil! Jag bytte till en ny kullagrad vattenpump (Johnsson Pump som jag köpte av Martec) till min MD7B i och med att den glidlagrade pumpen glappade i axeln. Efter en säsong (2004), c:a 60 tim lossar jag impellern och en av vingarna hade nästan släppt helt "i botten/vid infästningen". Jag är helt övertygad om att något har hänt med gummit som känns betydligt "plastigare" än tidigare. Impellern har jag som undervisningsmtrl. för de Båtmekanikerkurser som jag håller. Kan du tala om var dessa gummiimpellrar tillverkas som sitter i de impellerpumpar som ni säljer? Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Bertil Palmblad (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Bertil Palmblad:

Stefan, Johnson Pump har tagit fram ett nytt material för vissa av sina impellrar, MC 97 Compound, som enligt Johnson ska vara bättre än den gamla gummiblandningen, Neopren. Impellrarna tillverkas här i Sverige. Jag var igår i kontakt med Johnson, och dom blev mycket förvånade. Vad dom nya impellrarna inte tål är petrolium baserade fetter. man rekomdenderar bara glycerin vid montering. (För att undvika skador vid torrkörning) Du är välkommen att ringa mig på tel. 08-587 55 765
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Stefan K:

Hej, Bertil! Jag fick just en ny Johnson-Pump originalimpeller (09-1026B-1) till min nya 30hk Lombardini i min hand (Från Rodahl Marin). På förpackningen finns en klisterdekal med texten: "A longer life with MC97". Dessutom fanns en liten glycerin-tub och monteringsanvisning. Denna känns betydligt mindre "plastig" än tidigare. Vet du nå´t om varför man har gått ifrån neoprene/nitril? Vilket gummi finns i Volvo:s originalimpellrar? I VOLVO-PENTAS:s svar fanns inget om nytt mtrl? Min gamla impeller "som en vinge nästan lossnade på" känns väldigt stel i kyla. Min egen spekulation är att låg temperatur kan ha gjort de stela impellervingarna väldigt känsliga för kraftig böjning som det faktiskt blir i pumphuset. Tack för ditt svar! (Kommer att kontakta dig per tel) Hälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
jnorlin
Senast inloggad: 2021-07-21 - 21:44

Jan Norlin:

Jag blev idag uppringd av Lennart Marcus på Volvo Pentas Market Support. Han ville att jag skulle skicka in ev trasiga impellrar till hans chef Bo Lorén. Jag har två impellrar, som jag kommer att skicka. Det här betyder inte att jag tar över några kontakter med VP, utan hoppas att BTN vill fortsätta att jobba med detta. Vid de tillfällen jag sett Volvo Pentas auktoriserade verkstäder montera impellrar, så har de inte använt glycerin utan vanligt oljebaserat fett. Själv har jag dock använt glycerin när det funnits med i förpackningen. Även då har impellrarna gått sönder. Hälsningar Jan
Kurt Nordin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Kurt Nordin:

Jag körde min Volvo-Penta MD11 motor under 24 års tid, och hade aldrig några problem med impellern. Det gäller även mina utombordsmotorer. Nu har jag en VP 2030-motor och nu har jag fått problem med impellern -vingarna går av. Jag träffade en annan båtägare som har en maxi95 med VP Md11 -motor och som haft sin båt i medelhavet i 15 år och hittills brukat sin båt 29 år. Han berättade att han hann inte köra mer än ca 10 timmar med den nya impellern så började överhettingslarmet tjuta pga att impellerns gummi lossnat från axeln. Vi smorde aldrig impellern med glycerin på den "gamla goda tiden" men det gick bra ändå. Vad är det som hänt?
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Stefan K:

Sittar just o läser en "Resebrev från Alicante" i senaste numret av Sörmlnadskretsens Kretsnytt; temperaturlarmet går o.s.v....."Vi konstaterade ganska snart att impellern gått sönder, tre vingar av sex var borta. Inget större problem för alla förutseende seglare/motorbåtsåkare har ju en ny impeller för just dessa tillfällen!?! Nu var det ju så att vår motor bara var tre veckor gammal och vi hade inte tänkt på att köpa en extra"... vi låg o drev i 4-5 timmar o.s.v. Skrivet av Bosse & Ann i Vegan S/Y Boan Nu vet jag inte var det var för motor som man just hade satt in men inte 17 betedde sig nya impellrar så här tidigare?? Det stora problemet med att några vingar går av är ju att bitarna åker in i värmeväxlaren/motorn o proppar igen och det kan vara ett rent h-e att få bort dom. Att bara byta impeller räcker ofta inte som enda åtgärd. Stefan K, SXK BTN
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Hans Svedberg:

Det är få företag som förstått hur viktigt det är med kvalitätssäkring. Erfarenheterna från flygmotorområdet, som nuturligtvis är extra känsligt, kan ändå översättas till det som diskuterats här. Till synes enkla detaljer som O-ringar har ofta visat sig vara speciellt utsatta för problem. Det beror då på att i specifikationer är sällan hela tillverkningsprocessen säkrad! Man kan jämföra det med ett recept vid brödbak. Det räcker inte med att tala om vilka ingredienser som ingår och i vilken mängd. Man måste också tala om steg för steg hur man ska göra vid baket från det man tillreder degen till man har tagit baket ur ugnen och lagt kakorna i burken. En annan erfarenhet är att pumpar, som förefaller till sin konstruktion vara okomplicerade, i sig kan ge oväntade problem. Kan det möjligen bero på otillräckligt provade konstruktionsändringar?
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Pelle:

I helgen har vi vaxat, bottenmålat och pulat allmänt i båten. Skulle byta impeller igår (tog inte ut den i höstas eftersom jag ändå inte vågar mer än en säsong med nuvarande kvalitet).. 2 blad/vingar saknas. Hoppas dom är såpass stora att dom går å få ut ur värmeväxlaren på "till-lopps-sidan" bara. Förra året hade jag sprickor i samtliga vingar, men i år saknades då 2, men inga sprickor i dom kvarvarande. Skumt.. Talade med en "båtgranne" som också har MD2030 - sprickor överallt men alla blad kvar. Frågan är ju om man "vågar" sätta i en VP impeller igen.. En säsong och kanske 180h motorgång totalt (har inte kollat i loggen än) eller om man ska leta efter något alternativ till VP´s original. Och ja, jag använde det medföljande smörjat när jag monterade impellern för ett år sedan.
Rolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Rolf:

Biltema har impellrar i neoprenegummi till både MD2030 och MD 2040. MD3B, 17C, D, 2030A, B, C, D, 2040A, B, C, D Art.nr: 25-200 Pris: 79,90 kr Nån som vågat/vågar prova i sin nya motor?
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Hasse Svedberg:

Kom bara ihåg att om ni tänker åberopa någon garantiklausul för en eventuell följdskada så lär ni inte ha en chans om ni använt delar som inte är direkt listade av motortillverkaren som original reservdel. En intressant fråga är också hur motortillverkaren reagerar om t.ex. kylvattenpumpen är en pump levererad som märkespump av en underleverantör. Det är inte svårt att gissa vem som blir den förlorande parten!
Per Renntun (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:35

Per Renntun:

Jag skrev en fråga på VP´s hemsida om impellrar och detta problem. Fick svar igår från VP och dom skriver följande: _________________ Hej. Mycket riktigt har det varit en del bekymmer med en serie impellrar som inte varit av den kvalitet som tänkt. Leverantören av impellrarna är informerad och har fått ett antal av dessa för analys. Vi tror och hoppas på en snar åtgärd _________________ Således är problemet känt. Jag funderar nu på hur jag ska göra med motorn innan sjösättning. Monterade ju i en "ny" impeller som legat som reservimpeller sedan förra bytet i Mars 2005.. Vågar man använda denna eller? Är den "nya reservimpellern" jag köpte nu av den nya förbättrade typen? Vad gör man med en helt ny impeller som är felaktig. Ja.. Har mailat tillbaks till VP med denna frågeställning. Återkommer om/när jag får svar. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu http://www.bavariaklubben.se