Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:09
impeller

Håkan Fermhede:

Jaha, så var det dags igen, nygammal tråd. Ny motor för året, volvo penta D1-30. Plockar ur impellern som det rekommenderas. 65 motortimmar. Trasig impeller! Hur är detta möjligt? Har följt tidigare tråd om trasiga impellrar och dålig kvalitet. Min impeller har nummer 3586502. Finns någon ny information? HåkanF

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:41

Georg:

Varför inte byta fabrikat? Biltemas impeller har jag mycket god erfarenhet av, visserligen till Yanmar, men den funkar och håller.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Håkan! Samma för mig. Nylev. motor och båt 2007. Volvo-Penta D1-30/130S. Den fabriksmonterade impellern saknade 1 vinge. 99 gångtimmar. Samma art nr. 3586502 Kommer åter att försöka få besked från Volvo-P om i vilket tillverkningsintervall dessa dåliga ligger och hur man kan kontrollera att impellern har ett mtr. fel. Äldre impellrar var ju bra och nyare ska enligt Volvo-P också vara bra. Stefan Kindeborg, ordf. BTN
HåkanF (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:41

HåkanF:

Tack för era svar. Stefan, ge mig gärna info efter kontakt med Volvo. Min impeller saknade del av ett blad, var fastnar det lättast? var kan man förvänta att hitta det? Skall inte Volvo betala för kontroll med tanke på garanti och defekta impellrar? /HåkanF
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:41

Roger Ryberg:

Min nya Yanmar visade samma sak, efter 200 timmar visserligen, men ändå. En vinge borta som jag inte hittade, sitter väl i värmeväxlaren. Måste vara att de nya pumparna förvaras olämpligt under en alltför lång tid, pumpen kanske vrids fram och tillbaka under monteringen eller något liknande. Ett gott råd skulle vara att byta direkt vid leverans, fast det känns konstigt.
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:41

Stefan K, BTN:

Hej, Roger och övriga. Volvo och Yanmar har samma leverantör (Johnsson Pump) så det är ingen skillnad. Även t.ex. Lombardini m.fl. Volvo-Penta har kanske ensam hamnat lite i skottgluggen för detta. Jag ska försöka få lite mer info/fakta om vad man har gjort på Johnsson Pump. Om jag förstått så hade man bly i gummiblandningen tidigare, men att detta togs bort av miljöskäl. Biltema:s som tillverkas i Asien någonstans kanske har andra krav på miljön? Hoppas kunna återkomma om detta. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. Båttekniska Nämnden
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:41

Kenneth:

Jag köpte en reservimpeller till min Yanmar för ett par veckor sedan hos Sjöbergs Marin/Stockholm. På frågan om risken för bristfällig impeller fick jag upplysningen att dom har en japansk leverantör av impeller, och INTE Johnson just av de skäl med kvalitén som funnits senare år. Egentligen skandal att dom inte får ordning på sina produkter med tanke på de risker man utsätter material och besättning för. En normal tillverkare hade leverans-stoppat produkten tills man var säker på var felet ligger och sedan rättat till det. Konstigt att inte Volvo m.fl ställt krav?
Tommy_Eriksson
Senast inloggad: 2023-12-06 - 11:05

Tommy Eriksson:

Låt oss klargöra exakt vilken impellergeneration som problemen gäller. Nedan finns en länk från juni till Volvo Pentas forum där slutsatsen verkar vara att impellrar med produktnummer 3586497 är felaktiga och byts på garanti medan den nya impellersatsen med nummer 3593659 ska vara ok. Stämmer det att era trasiga impellrar har detta produktnummer som slutar på 7? Ingjutet på de nya impellrarna ska enligt uppgift finnas ett nummer som börjar med G09... eller högre (Hxx etc) men om jag minns rätt så står även produktnumret ingjutet. Jag har själv en ny D1-30 där ett blad hade försvunnit in i värmeväxlaren efter sommarsäsongen. http://www.penta.volvo.se/forum/index.php?topic=24.0
Benke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:41

Benke:

Ett annat alternativ till Volvo Penta är Crom Marines internet shop, www.crommarine.com. De har ett bra sortiment, hyggliga priser och snabba leveranser.