Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Hur gammal är motorn? Startproblem. Saknar intruktionsbok.

Georg:

Jag har fått en gammal Mercury 2,2 Hk utombordare. Är det någon som vet eller har tips om: 1. Från vilket årtal kan motorn vara? 2. Motorn vill inte starta. Tändstiftet är nästan nytt och elektrodavståndet är OK - 6 mm. Jag har sett gnistor på mellan elektroderna när man drar i startsnöret. Det verkar komma fram bensin till cylindern. Motorn har tänt en gång med hjälp av startgas men ej fortsatt att gå. 3. I vilket läge skall gasreglaget stå (sakta? mellan? fullgas?) när man skall starta motorn? 4. I vilket läge skall chokereglaget stå (uppe? nere?) när man skall starta motorn? 5. Andra tips och knep för att få motorn att gå? 6. Var kan man få tag i en instruktionsbok och ev. verkstadshandbok? Har sökt på webben men ej hittat något. En givande website tas tacksamt emot.

Bifogade filer
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:32

Anders:

Har du ny bensin? Dränera och fyll på ny oljeblandad (1-2%) bensin. Den ska vara lättstartad. Har du kompression? Det känner du i startsnöret när stiftet sitter i. Med kompression, gnista och bensin SKA den starta.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:32

Hasse Svedberg:

Min motor av annat märke på 2 hkr behöver choke och halv gas för att kallstarta. När den startat måste jag direkt ställe choken i läge FRÅN annars stannar motorn. (Är motorn mycket gammal bör den nog ha 2% oljeblandning. Du riskerar inget även om den klarar sig med 1%.)
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:32

L Petersson:

Det låter som om något förgasarmunstycke är igentäppt