Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Hur det gick sedan. (propellern satt fast)

Björn J.:

Hej! Jag lade ju ute en fråga då jag inte fick loss propellern... Varken avdragare, hydraulisk spridare eller värme hjälpte. Fick förslaget att lossa prop.axeln i klämkopplingen vid backslaget... Inte heller det funkade, insexbultarna sitter berghårt fast, samt är svåråtkomliga. Backslagets medbringares bultar sitter också jättehårt dragna samt är än mer svåråtkomliga... Såväl elektrisk som tryckluftsdriven muttermaskin skadade bara bulthuvuderna, svårt att komma åt, tre förlängare gjorde knappast saken bättre. En hel del rostlösningsvätska och flera svordomar har heller inte funkat. Vågar inte värma med gasolvärmaren nere i kölsvinet, funderade länge på att såga av klämkopplingens insexbultar med tryckluftsdriven sticksåg, alternativt med liten vinkelslip, men det är ju trångt för allehanda verktyg. Går det inte med våld, prova mer våld, sade någon... Då jag misstänkte att propellern lossat från axeln, skuvat kilen och roterat fritt och fastnat igen, så satte jag en träbock under propellern på sb.sidan. Startade motorn med trädgårdslangen i sjövattenintaget och lade i backen, och se, "kling-klang" sade det när propeller lossade och ramlade ned på marken. Som jag misstänkte var kilen ett minne blott, eller den var tvådelad, en del satt i axelns kilspår, en annan del satt i prop.navet. Jag trodde att sådana kilar var i något hårt och härdat material, men det förefaller som om den är i någon mjuk kopparlegering, kanske för att rädda propellern vid grundstötning?? De små skadorna på propellern tycker inte reparatören det var lönt att laga, då det också finns korrosionsskador... Suck, jag som har ordentliga offeranoder och bara sparsamt använder landström, och hade båten vid en brygga nästan utan elluttag. Kan man offra fler anoder? kan man skyddsmåla en bronspropeller? En tröst var iallafall att en ny propeller var billigare än vad jag trodde...

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Björn Kul att det gick bra till slut. Jag känner igen dina problem. Man satsar på en lösning som visar sig vara svår/omöjlig att genomföra och sen provar man en ny metod som inte ... osv. Din lösning på problemet kan tyckas vara lite rå men det funkade ju. Gratulerar. De kilar jag haft anledning att kolla har samtliga varit i en hård stållegering. Angående korrosionen så kan det finnas fler orsaker än läckström från landströmsjord. Även 12V systemet kan orsaka svåra skador om det vill sig illa. Men detta är ett alltför komplext ämne för att lösas här. Gå in på "Båtteknik/Motor/korrosion" där kan du få lite mer info om problemen. Visst kan man skyddsmåla en "bronspropeller" men notera att det finns en stor variation i utbudet av bronskvalitéer, ju dyrare desto bättre är tumregeln. En vanlig legering i fasta propellrar är sk "mangan-brons" som är en mässing (60/40 koppar/zink) med en liten tillsats av mangan. Jag har flyttat ditt inlägg till rubriken "Motor" så blir det lite lättare att koppla ihop dina inlägg. Tack för att du tog dig tid att beskriva hur du löste problemet. Kjell Fredgren sekreterare BTN
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 20:13

Roger Ryberg:

Jag förstår inte hur Björn vågade göra så, vad tänkte han skulle hända om inte propellern lossnat? Något hade gått sönder, troligast backslaget och hur kul hade det varit? Kilen var väl av brons, inget konstigt med det, men propellern var för dåligt dragen alt. fel kona. Som sagt är propellerkorrosion diskuterat många gånger och min tes är att om man har en elastiskt koppling typ Centaflex så att propelleraxeln är elektriskt skilt från motorn så behövs inga offeranoder. Detta är i varje fall min erfarenhet.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 20:13

Björn J.:

Jag har nog gjort mer vågade och dumdristiga saker än så... Det som hade gått sönder först var nog den redan ganska dåliga träbocken som jag pallade under ett propellerblad. Backslaget är hydrauliskt och i detta finns det väl någon form av momemntomvandlare som liksom slirar när det blir för mycket motstånd, exempelvis de gånger jag fått en jollelina i proppelern.